Helt säker på att jag är schizofren

Moderator: Moderator 1

miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Hej! För två veckor sedan ungefär började jag känna mig konstig. Satt och jobbade på dagarna och kände mig obekväm och som om något förändrats inombords. Funderade mycket på vad det skulle kunna vara och ungefär samtidigt som jag gick på semester för ett par dagar sen kom sömnproblemen. Ligger med extrem ångest och oro på nätterna utan att veta varför och kan inte sova. På dagarna känner jag mig konstig och bortkopplad och är tvungen att gå ifrån stora sociala sammanhang för att hämta mig. Saker som jag tidigare tyckt om att göra och uppleva känns helt meningslösa och jag är likgiltig till allt.

Har inte fått några hallucinationer/vanföreställningar ännu men det är nog bara en tidsfråga. Är helt säker på att jag är schizofren. Var det så här för er också när ni insjuknade?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Richard »

Hej o välkommen!

Det är nog för kort tid för att sätta en schizofreni-diagnos, men upplever du t.ex. overklighetskänslor så kan det vara tecken på något allvarligt. Men när jag blev sjuk (jag själv har/haft diagnoserna Asperger syndrom samt schizoaffektivt syndrom) så började det med de du beskriver, jag fick ångest, drog mig tillbaka, sömnsvårigheter och ointresserad av omgivningen. Men det kan vara tecken på depression också.

Sitter det i, så hade jag sökt läkarrådgivning, helst hos psykiatrin, men det funkar på vårdcentralen till att börja med, de kan skriva ut lättare antidepressiva, sömn- o lugnande medel. Sedan kan de remittera dig till psykiatrin om det blir värre.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18551
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Krokus »

Läkare har sagt till mig att vem som helst kan få hallucinationer av rejäl sömnbrist, det tar bara lite olika lång tid.

Jag tycker helt klart att du ska gå till vårdcentralen och berätta om sömnsvårigheterna! Förhoppningsvis löser sig resten om du får sova ordentligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Har varit på vårdcentralen och bett om en remiss till psykiatrin. Har också fått sömntabletter utskrivna som funkade för att somna in inatt men vaknade efter någon timme och låg sedan med en konstig tom känsla som om tabletterna kvävde ångesten men den fanns ändå där kvar nånstans.
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Jag är på nåt sätt helt säker på att det är schizofreni jag har och det känns fruktansvärt att tänka på att det liv jag tänkt att jag har framför mig inte längre finns.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Richard »

miominmio wrote: 21 Jul 2022, 09:04 Har varit på vårdcentralen och bett om en remiss till psykiatrin. Har också fått sömntabletter utskrivna som funkade för att somna in inatt men vaknade efter någon timme och låg sedan med en konstig tom känsla som om tabletterna kvävde ångesten men den fanns ändå där kvar nånstans.
Vissa sömntabletter; Imovane (Zopiklon) & Stilnoct (Zolpidem), har en kraftig ångestdämpande effekt, men sitter inte i kroppen så länge.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18551
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Krokus »

miominmio wrote: 21 Jul 2022, 09:04 Har varit på vårdcentralen och bett om en remiss till psykiatrin. Har också fått sömntabletter utskrivna som funkade för att somna in inatt men vaknade efter någon timme och låg sedan med en konstig tom känsla som om tabletterna kvävde ångesten men den fanns ändå där kvar nånstans.
Det finns fler mediciner för sömnen, förutom Imovane och Stilnoct. Propavan och Melatonin brukar få en att fortsätta sova, medan Imovane och Stilnoct får en att somna.

Hör med vårdcentralen igen!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36863
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Geta »

Det behöver inte vara början på schizofreni. Det kan vara lite vad som helst.
Till exempel stress.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Jag uppfyller i princip alla symtom för den prodromala fasen. Känner mig trög och fattar inte det sociala spelet som jag brukar. Stumt ansiktsuttryck hela tiden och orkar inte hålla uppe konversationer allt för länge. Känslolivet är helt flackt.

När tror ni jag kan vänta mig att psykos inträffar med tanke på hur jag just nu känner mig?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18551
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Krokus »

Det behöver inte bli psykos av det hela. Kan hända att det är en depression, utmattning eller liknande på gång. Har det hänt något jobbigt/ansträngande/traumatiskt i ditt liv nyligen?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36863
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by Geta »

Stelt ansiktsuttryck beror på biverkan av antipsykotika som du väl
inte har tagit.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Helt säker på att jag är schizofren

Post by miominmio »

Nej har inte tagit antipsykotisk medicin, har inte heller råkat ut för nåt traumatiskt, men har haft en intensiv vår och försommar med jobb som är lite för avancerat för mig och en partner som jag inte alltid drar jämt med. Dessutom sovit ganska dåligt. Schizofreni kan väl utlösas av långvarig stress och påfrestning?
Post Reply