Sätt åldersgräns för oåterkalleliga ingrepp vid könsdysfori (läkartidningen)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Sätt åldersgräns för oåterkalleliga ingrepp vid könsdysfori (läkartidningen)

Post by Krokus »

https://lakartidningen.se/opinion/debat ... nsdysfori/

Läkaren som har skrivit artikeln tycker att 25 år är en bra gräns, samma åldersgräns som vid sterilisering.

"Det är i Sverige inte tillåtet att operera könsorganen på barn för att få dessa att likna det motsatta könet, medan vuxna med diagnosen transsexualism kan ansöka om sådana ingrepp. Borttagande av bröst är däremot inte reglerat i lag, och Socialstyrelsen skriver i sina nuvarande råd och anvisningar att sjukvården även före 18 års ålder kan erbjuda att operera bort brösten när väl diagnosen transsexualism är fastställd."

För övrigt finns detta avsnitt av Uppdrag granskning på SVT:
https://www.svtplay.se/video/35744977/u ... -hande-sen
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Sätt åldersgräns för oåterkalleliga ingrepp vid könsdysfori (läkartidningen)

Post by memphis »

Jag såg en dokumentär en gång om en kille, nu kvinna, som ångrade könsoperationen. Fast han gjorde den som vuxen. Ibland tror jag att problemet är inte könet, utan det är något annat som ligger bakom könsdysfori. Visst, ibland kan det stämma men inte alltid.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sätt åldersgräns för oåterkalleliga ingrepp vid könsdysfori (läkartidningen)

Post by Geta »

Ja, det är personer som ångrar sig. Jag tror att de mår psykiskt dåligt
både före och efter ingreppet. Varför är detta så på tapeten just nu?
Sverigedemokraterna får inte vara med på Pride.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply