Valet 2022

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Vilket parti kommer du att rösta på?

Vänsterpartiet
8
28%
Miljöpartiet
2
7%
Socialdemokraterna
5
17%
Centerpartiet
0
No votes
Liberalerna
2
7%
Moderaterna
3
10%
Kristdemokraterna
1
3%
Sverigedemokraterna
5
17%
Annat parti
2
7%
Blankt/får eller vill inte rösta
1
3%
 
Total votes: 29

User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12466
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Valet 2022

Post by Jocke »

Ja, det är oroliga tider nu! Nu har ju LO bestämts sig för viss samarbete med SD, men jag tycker SD kanske borde visa mer öppenhet kring hur de står kring framtida frågor? Vi kanske måste inse vad som orsakar den osäkerhet landet och världen står inför, immigranterna bär inte hela skulden. Vad händer med oss som inte klarar samhällets grundkrav utan kanske bara har historiska aspekter att stå sig stark emot.

För vad som hände vid världskrigen får inte upprepas, många har skyllt på högerextrema i krim som orsaken till det stora invasionsangrepp som nu står till buds. Jag tror vi nog är tvungna att ha en samlingsregering nu, S har indoktrinerat hela samhället. Nu kanske vi för att rädda framtiden, kanske måste börja tänka positionellt?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Valet 2022

Post by Geta »

Ja, en samlingsregering vore bra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Valet 2022

Post by Cosmos »

Ulf Kristersson hade inget färdigt svar idag på vilken regering Sverige ska ha i fyra år. Gissar att liberalerna med sina 4,3 procent av befolkningen får sitta i regeringen medan SD med sina drygt 20 procent lämnas utanför. Vad har vi för demokrati i Sverige? 2018 kom man på lösningen efter fyra månaders gapande och omöjliga konstellationer för att hejda SD: inflytande genom DÖ, decemberöverenskommelsen, med både C och L som backade upp sossarna och det mest skadliga partiet under de senaste 100 åren, Miljöoartiet. Sällan har ett litet skitparti på 4 procent fått sådan makt. Alla höjningar av el, drivmedel och direktiv för hur man ska leva "klimatsmart". Man stängde ner fyra kärnkraftverk utan att ha färdiga alternativ annat än vindkraft som bara funkar när det blåser. Det är främst på vintern det blåser väldigt lite och vad gör man då?

Jo, så man kör gamla oljkraftverk från Karlshamn sedan någon månader. Alltså de absolut sämsta lösningen på klimatfrågan.

Men mycket kan hända. Miljöpartiet hoppar säkert över blockgränsen för att få genomslag i maktens korridorer. De har överlevt på utpressning och kravlösningar. Vad vi än röstar på får vi ändå Miljöpartiet i regeringen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Valet 2022

Post by Geta »

Det som förvånar är att Greta Thunberg propagerar för kärnkraft nu.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Valet 2022

Post by Cosmos »

Ja, det var oväntat. Hon har kanske förstått till slut att kärnkraften är den absolut bästa lösningen för en trygg elmarknad. Sent ska syndarn vakna. Jag själv röstade nej till kärnkraft i folkomröstningen 1980. Sedan gick jag även i det årets marsch mot Barsebäck. Två mil tror jag det var.

Men idag förstår jag bättre vad det handlar om. Kärnkraft är en ytterst stabil och pålitlig energi som om det inte vore för de fruktansvärda olyckor som vi har sett lite överallt i världen så skulle de flesta vara överens om kärnkraftens styrka som energikälla.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Valet 2022

Post by memphis »

Tycker att det är helt naturligt att ändra sig. Det gör jag själv väldigt ofta. Dessutom med tanke på Getas ringa ålder är det ännu mera naturligt att hon kan ändra sig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Valet 2022

Post by Zoidar »

memphis wrote: 12 Oct 2022, 23:39 Tycker att det är helt naturligt att ändra sig. Det gör jag själv väldigt ofta. Dessutom med tanke på Getas ringa ålder är det ännu mera naturligt att hon kan ändra sig.
Getas :D
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Valet 2022

Post by memphis »

Oj! Menade förstås Greta :lol:
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Valet 2022

Post by Snuttan »

Med enbart L i regeringen ihop med M , det lär väl bli en svag regering :?:.

Ulf är ej färdig än pga bråk mellan L och SD.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Valet 2022

Post by Geta »

Kristdemokraterna ska också ingå i regeringen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Valet 2022

Post by Zoidar »

Krigsdemokraterna! :o
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36443
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Valet 2022

Post by memphis »

I morgon fredag skulle vi väl få veta vad det blir för regering?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply