Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Leakim97 »

Sedan jag fick schizofreni så har min sociala förmåga försämrats. Tankestörningar och kan inte hålla tråden, mitt i meningen så blir det tankestopp. Får börja om, glömt vad jag först skulle säga. Att hålla ett samtal fram och tillbaka är svårt för min hjärna processar allting väldigt segt och trögt. Närminnet är kasst. Är det fler som upplever samma? Det är handikappande. Trivs mycket mera i text och att skriva. Då har man tid på sig och kan ändra, stanna och fundera.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Geta »

Jag fungerar också mycket bättre i text än i tal. Har aldrig fungerat så bra
socialt. Har varit tystlåten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Koi »

Hellre text än tal här också. Har också tankestopp.

Socialt. Det funkar ok en liten stund. Sen blir det jobbigt.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Nobel »

Känner igen mig i mycket av det du beskriver, Leakim97.

När jag pratar med någon så stängs informationsintaget av och jag tappar bort mig hela tiden under samtalet. Det är som att det blir helt tomt i huvudet. Skrift är bättre för då är det möjligt att ta den tid som behövs för att bearbeta informationen.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12635
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by zoegas »

Det är en inre stress. Misstänksamhet och sånt.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4293
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by yrväder »

Jag uttrycker mig också bättre genom att skriva och kanske är det för att när man skriver så tänks tankarna under skriveriet, när man pratar och svarar så hinner man inte alltid att få chansen till att tänka efter hur var det nu, hur känner jag nu osv. När man skriver kommer allt det naturligt, det faller på plats. Kanske ett gemensamt drag vi schizofrena har, vi gillar att fundera över sakers ting.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8154
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by wasp »

yrväder wrote: 05 Aug 2022, 21:11 Jag uttrycker mig också bättre genom att skriva och kanske är det för att när man skriver så tänks tankarna under skriveriet, när man pratar och svarar så hinner man inte alltid att få chansen till att tänka efter hur var det nu, hur känner jag nu osv. När man skriver kommer allt det naturligt, det faller på plats. Kanske ett gemensamt drag vi schizofrena har, vi gillar att fundera över sakers ting.
Känner igen det där ja! Själv uttrycker jag mig kort och koncist i skrift, tal är det sämre med. Har tid att redigera skrift också, det som sagts har sagts.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Geta »

Jag uttrycker mig kort och koncist både i skrift och tal.
Admin1 hade lagt märke till att personer med Aspergers är långrandiga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Leakim97 »

Geta wrote: 06 Aug 2022, 12:24 Jag uttrycker mig kort och koncist både i skrift och tal.
Admin1 hade lagt märke till att personer med Aspergers är långrandiga.
Jag har nog asperger i botten. Av vad jag förstått så ingår autism i schizofreni
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Geta »

Ja, det ingår autism i symtomen för schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by Krokus »

Geta wrote: 06 Aug 2022, 12:24 Jag uttrycker mig kort och koncist både i skrift och tal.
Admin1 hade lagt märke till att personer med Aspergers är långrandiga.
Förr skrev jag längre än vad jag gör nu. Visst kan jag skriva långt nu också, men då är det främst dagbok och liknande. När jag chattar eller skriver på Viska blir det oftast kort text.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36633
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nedsatt social förmåga vid schizofreni?

Post by memphis »

Jag var mycket socialt begåvad innan jag fick sjukdomen. Kunde prata med vem som helst helt utan besvär. Nu är allt helt annorlunda. Jag har svårt att föra en konversation. Tråkigt att det är så. Men vad göra åt det?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply