Psykos.

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Kanske?

Psykos.

Post by Kanske? »

Hej!

En fråga från mig med psykos.

Hur allvarligt är schizofreni?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykos.

Post by Fantasio »

Bitvis är det rätt allvarligt med psykos. Men själv lider jag inte så mycket av positiva symptom, jag mår i perioder bättre.
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Jag har kryphallucinationer och röster som kritiserar.
Jag har också fått depression och en psykolog för det.

Det är konstigt att jag pratar med människor på insidan när dom i verkligheten inte vet om det?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykos.

Post by Geta »

Schizofreni ger funktionsförluster. Väldigt få jobbar och inte många har
familj.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykos.

Post by amandara »

Kanske? wrote: 12 Aug 2022, 17:32 Jag har kryphallucinationer och röster som kritiserar.
Jag har också fått depression och en psykolog för det.

Det är konstigt att jag pratar med människor på insidan när dom i verkligheten inte vet om det?
Jag har oxå haft det sådär att jag pratat med folk på insidan utan att de vet om det. Tar satans mycket energi för att inte vara något. Man trodde som på telepatisk känsloöverföring. Jag har oxå depression och sertralin för det, det funkar hyfsat men inte kassaskåpssäkert. Jag har 23 år i "branchen".
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Psykos.

Post by Nobel »

Kanske? wrote: 12 Aug 2022, 16:58 Hej!

En fråga från mig med psykos.

Hur allvarligt är schizofreni?
Schizofreni är ett spektrum. Vissa har mildare symtombild, andra gravare. Vissa får bukt med positiva symtom med hjälp av mediciner, för andra har medicinerna ingen effekt. En del får mycket negativa symtom, andra inte. Vid insjuknandet har somliga redan etablerat sig på arbetsmarknaden och har något att återvända till, andra inte. Det kan verkligen bli lite hur som helst beroende på vem du är och vilka förutsättningar du har. Men generellt sett anses Schizofreni vara en allvarlig psykisk sjukdom.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18546
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Psykos.

Post by Krokus »

Kanske? wrote: 12 Aug 2022, 17:32 Det är konstigt att jag pratar med människor på insidan när dom i verkligheten inte vet om det?
Det gör jag också, fortfarande. Trots medicin.

När jag blev sjuk i psykos sas det att ungefär ⅓ kommer kunna klara sig bra när psykosen är "läkt", ⅓ kommer behöva medicin länge, även insatser som t ex boendestöd och antagligen inte kunna jobba. Medan resterande ⅓ kommer behöva bo på gruppboende, ta medicin livet ut och inte kunna jobba.

Detta var dock snart 20 år sedan, kan hända att förutsättningarna har förändrats.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykos.

Post by Koi »

Schizofreni är handikappande. Varje psykos förstör dina förmågor. Sluta inte med medicinen.
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Jag har fått ett nytt kompliment till min vanliga medicin och blev mycket lugnare. Det hette Seroquel?
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4291
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Psykos.

Post by yrväder »

Bra medicin , det är detsamma som Quetiapin, väldigt bra mot ångest. Du verkar till att ha problematiken inre röster,jag hoppas du hittar fram till en bra medicin med hjälp av expertisen.
Kanske?

Re: Psykos.

Post by Kanske? »

Jag känner att jag har svårt att anpassa mig till vanlig struktur, som att gå på affären eller prata med människor. Jag tittar mest och håller mig till det enklaste.

Det är klurigt för man verkar tro att jag ska klara arbete :(.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykos.

Post by Koi »

Jag vill arbeta.
Post Reply