Mitt arbetsliv

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Mitt arbetsliv

Post by amandara »

Jag är redan dement. Kommer inte ihåg vad jag gjort tidigare på dagen eller folk. Väsentliga saker verkar jag ändå ha koll på, som nycklar, Loppan och tider att passa. Jag har bättre koll framåt än bakåt och har rätt bra koll på nuet. Men dået goes bananas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mitt arbetsliv

Post by Fantasio »

Jag saknar att göra ett dagsverke och komma hem skönt trött. Egentligen vill jag ju arbeta och göra rätt för mig, men det går bara inte längre. Som jag saknar min relativa ungdom med heltidsjobb.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Mitt arbetsliv

Post by memphis »

SD anser också att man inte gör rätt för sig när man är sjuk vad det verkar?

Jag tycker att man ska jobba om man är frisk och klarar av stressen det innebär. Kan man inte jobba ska man inte behöva höra att man inte "gör rätt för sig".
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Mitt arbetsliv

Post by Nobel »

Vad jag skulle vilja se är ett samhälle där sjuka blir inkluderade. Så som jag förstått det så blir många sjuka hemmasittare som inte bidrar till samhället. Jag anser att även sjuka kan bidra på sitt sätt, skulle kunna vara en så enkel sak som att ha som sysselsättning att hälsa på äldre och att prata med dem. Många äldre är ensamma och skulle må bättre av sällskap. När vi snackar arbete så verkar de flesta tänka det traditionella arbetet. Jag tycker att alla ska bidra på sätt de kan. Det ska inte heller vara en självklarhet att bli omhändertagen av samhället tycker jag. Vi har det jävligt bra i Sverige där vi blir omhändertagna.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Mitt arbetsliv

Post by Krokus »

Jag har uppfattningen av att det är flera på Viska som har social fobi. Kanske inte helt optimalt att jobba med att prata med äldre på äldreboenden i så fall.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Mitt arbetsliv

Post by Nobel »

Det var bara ett exempel på typ av sysselsättning någon som är sjuk skulle kunna ha. Självklart skulle inte det passa alla, men jag tror att det finns enklare anpassade sysselsättningar som skulle kunna få sjuka att bidra till samhället istället för att bara sitta hemma och gnälla på att bidragen är för låga. Har för mig att de sade i en podd om Schizofreni att det finns studier som tyder på att upp till 60% av de med Schizofreni skulle kunna ha ett arbete, jämfört med 10% som det är i Sverige idag.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Mitt arbetsliv

Post by Krokus »

Richard går på en sysselsättning, han verkar trivas. Medan Fantasio inte trivdes på den sysselsättningen som han gick till. Visserligen verkar Richards sysselsättning ha roligare aktiviteter att pyssla med!

Däremot får jag uppfattningen av att den sjuke själv får ligga på för att överhuvudtaget kunna komma ut på någon bra sysselsättning.

Själv blev jag tvingad av socialtjänsten att gå på daglig verksamhet. Jag ville inte. Var där i tre veckor, sedan blev jag inlagd på sjukhuset. Kul. 🙃
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Mitt arbetsliv

Post by Geta »

Jag gick på sysselsättning något år. Jag sökte mig själv dit. Ingen
tvingade mig. Först var det så där fritt med skapande som på Richards
ställe. Sedan ville de att jag skulle börja sortera skruvar- inte så
kul. Fantasios sysselsättning var nog sådan där tråkig montering.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12255
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Mitt arbetsliv

Post by zoegas »

Geta wrote: 25 Aug 2022, 08:56 Jag gick på sysselsättning något år. Jag sökte mig själv dit. Ingen
tvingade mig. Först var det så där fritt med skapande som på Richards
ställe. Sedan ville de att jag skulle börja sortera skruvar- inte så
kul. Fantasios sysselsättning var nog sådan där tråkig montering.
De kan glömma att jag gör sånt. Finns ingen anledning. Jag sluta nyss på min sysselsättning, där var inga heta tjejer. Ingen mening att vara där. Synd att vi inte sökte sysselsättning på samma ställe. Då jävla hade det sorterats skruv.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Mitt arbetsliv

Post by memphis »

Jag har sysselsättning med min hund om dagarna. Hinner inte med att bli uttråkad. Det är min uppgift att ta hand om henne. Det känns meningsfullt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Mitt arbetsliv

Post by Richard »

Jag började med att sortera skruvar, gjorde det i 3-4 år, urtrist... Nu skulle jag inte gå på sån sysselsättning.

Nu är det kul, måla, skapa, göra keramik, pyssla, eller så tar jag med mig datorn om jag inte har nån inspiration till nått kreativt. Sen i sommar har vi åkt o badat flera gånger i veckan. Eller så åker vi på andra utflykter, t.ex. till loppisar, ibland en heldag till exempelvis Ullared. Så ska vi starta fotogruppen igen på tisdag. Då åker vi nånstans o fotograferar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Mitt arbetsliv

Post by amandara »

Jag har sorterat skruvar - för lön. Då är det helt ok och till och med kul. Men jag gör det inte gratis, som terapiarbete. Ska jag jobba på mekanisk verkstad eller liknande ska jag ha en lön som vem som helst annars.
Post Reply