Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Post by Zoidar »

Kollade just upp att jag började med detta jobb januari 2016. Då visste jag inte att jag skulle bli kvar så många år.

Image
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36026
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Post by Geta »

Det jobbet verkar passa dig. Det är väl självständigt i viss mån.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Post by Zoidar »

Geta wrote: 26 Aug 2022, 07:01 Det jobbet verkar passa dig. Det är väl självständigt i viss mån.
Ja, jag klarar inte jobba i grupp. Då blir jag stressad och vet inte vem som ska göra vad. De jobb som funkat för mig har varit självständiga: Lokalvårdare, marknadsundersökning och nu kontaktperson/ledsagare
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Post by Fantasio »

Grattis till dina sex år och lite till. Själv verkar det inte bli av att vara kontaktperson.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Post by Safir »

Zoidar wrote: 26 Aug 2022, 02:29 Kollade just upp att jag började med detta jobb januari 2016. Då visste jag inte att jag skulle bli kvar så många år.

Image
Hur fungerar det ihop med psykisk ohälsa?
Jag funderar på att bli kontaktperson nån gång i framtiden när jag mår bättre. Man får väl höra rätt mycket om personens liv och så? Menar att det kan ju vara svårt att hantera om man inte mår bra själv.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Post by Zoidar »

Safir wrote: 26 Aug 2022, 20:41
Hur fungerar det ihop med psykisk ohälsa?
Jag funderar på att bli kontaktperson nån gång i framtiden när jag mår bättre. Man får väl höra rätt mycket om personens liv och så? Menar att det kan ju vara svårt att hantera om man inte mår bra själv.
När jag sökte anställningen mådde jag rätt bra psykiskt. Jag fick fylla i en enkät om hur jag tänker i olika situationer och jag fick gå på personlig intervju. De vill se att man är lämplig för jobbet. När jag började jobbade jag 16 timmar i månaden och har ökat under åren upp det till 60-70 timmar.

Det är väldigt olika hur brukarna är. De har olika problematik, vissa enkla andra svårare. Får man väl jobbet kan man prova först med en brukare och se om det fungerar. Annars kan man få en ny. Man får lite info om brukaren innan man träffas första gången. Det handlar i stort om att följa med på aktiviteter, inte verka psykolog som tur är. Men visst en del brukare pratar mycket.

Det är svårt att svara hur bra du måste må för att klara jobbet. Det är något jag antar du får själv avgöra, när du tror du mår tillräckligt bra.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Över 6 år som ledsagare och kontaktperson

Post by Safir »

Zoidar wrote: 26 Aug 2022, 23:03
Safir wrote: 26 Aug 2022, 20:41
Hur fungerar det ihop med psykisk ohälsa?
Jag funderar på att bli kontaktperson nån gång i framtiden när jag mår bättre. Man får väl höra rätt mycket om personens liv och så? Menar att det kan ju vara svårt att hantera om man inte mår bra själv.
När jag sökte anställningen mådde jag rätt bra psykiskt. Jag fick fylla i en enkät om hur jag tänker i olika situationer och jag fick gå på personlig intervju. De vill se att man är lämplig för jobbet. När jag började jobbade jag 16 timmar i månaden och har ökat under åren upp det till 60-70 timmar.

Det är väldigt olika hur brukarna är. De har olika problematik, vissa enkla andra svårare. Får man väl jobbet kan man prova först med en brukare och se om det fungerar. Annars kan man få en ny. Man får lite info om brukaren innan man träffas första gången. Det handlar i stort om att följa med på aktiviteter, inte verka psykolog som tur är. Men visst en del brukare pratar mycket.

Det är svårt att svara hur bra du måste må för att klara jobbet. Det är något jag antar du får själv avgöra, när du tror du mår tillräckligt bra.
Tack för svaret!
Post Reply