prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by zoegas »

Socialdemokraterna kommer vinna valet. Det är redan avgjort.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by mrsearlgray »

yrväder wrote: 29 Aug 2022, 17:55 Förstår inte riktigt detta med aktivitets ersättning, för du är inte i rehabilitering mrsearlygrey, du är hemma och gör filmsnuttar om din vardag och sjukdom, hur kan det räknas in i aktivitets ersättning.
fast jag har ju pluggat 2 ggr och ska göra det igen i höst? :)

edit: sen är det också inte att man måste ha en aktivitet, som geta sa så är det bara att sjukersättningen heter så
Ja visst gör det ont när knoppar brister
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4292
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by yrväder »

Jag förstår,,,,☺️
Ska du fortsätta med historia, föll ur minnet i mitt inlägg till dig dessförinnan.
Är ju bra att man kan plugga med aktivits ersättning.,
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by Snuttan »

memphis wrote: 30 Aug 2022, 15:00 Jag undrar om det blir nånting med detta om det blir en borgerlig regering. SD och Moderaterna vill ju att sjuka ska leva i fattigdom och ha det svårt ekonomiskt. Det är högt upp på Moderaternas agenda.
Det var ju därför dem förlora makten till S.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by Geta »

yrväder wrote: 30 Aug 2022, 20:44 Jag förstår,,,,☺️
Ska du fortsätta med historia, föll ur minnet i mitt inlägg till dig dessförinnan.
Är ju bra att man kan plugga med aktivits ersättning.,
Du är lite för snabb på tangenterna utan att tänka efter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by mrsearlgray »

yrväder wrote: 30 Aug 2022, 20:44 Jag förstår,,,,☺️
Ska du fortsätta med historia, föll ur minnet i mitt inlägg till dig dessförinnan.
Är ju bra att man kan plugga med aktivits ersättning.,
ingen fara! jag hoppas ju kunna klara av högskolestudier tillslut så det är skönt att kunna prova att plugga lite utan några krav på sig :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8190
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by Richard »

mrsearlgray wrote: 30 Aug 2022, 16:02
yrväder wrote: 29 Aug 2022, 17:55 Förstår inte riktigt detta med aktivitets ersättning, för du är inte i rehabilitering mrsearlygrey, du är hemma och gör filmsnuttar om din vardag och sjukdom, hur kan det räknas in i aktivitets ersättning.
fast jag har ju pluggat 2 ggr och ska göra det igen i höst? :)

edit: sen är det också inte att man måste ha en aktivitet, som geta sa så är det bara att sjukersättningen heter så
Har du aktivitetsersättning nu?

Hur gör du när du studerar, får du studera på det, eller du har delvis aktivitetsersättning? Hur mycket i så fall? Jag fick ju inte studera på deltid nu när jag har sjukersättning, t.ex. på 25%. Jag måste i så fall lägga hela sjukersättningen vilande om jag vill studera. Så jag studerade på det tillåtna 12,5%.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by mrsearlgray »

Richard wrote: 31 Aug 2022, 12:01
mrsearlgray wrote: 30 Aug 2022, 16:02
yrväder wrote: 29 Aug 2022, 17:55 Förstår inte riktigt detta med aktivitets ersättning, för du är inte i rehabilitering mrsearlygrey, du är hemma och gör filmsnuttar om din vardag och sjukdom, hur kan det räknas in i aktivitets ersättning.
fast jag har ju pluggat 2 ggr och ska göra det igen i höst? :)

edit: sen är det också inte att man måste ha en aktivitet, som geta sa så är det bara att sjukersättningen heter så
Har du aktivitetsersättning nu?

Hur gör du när du studerar, får du studera på det, eller du har delvis aktivitetsersättning? Hur mycket i så fall? Jag fick ju inte studera på deltid nu när jag har sjukersättning, t.ex. på 25%. Jag måste i så fall lägga hela sjukersättningen vilande om jag vill studera. Så jag studerade på det tillåtna 12,5%.
ja jag har det nu på heltid! när jag studerar så räknas det som en aktivitet och jag studerade i kanske 10-20% studietakt vilket var okej. men sen tror jag att det är skillnader mellan aktivitetsersättning och sjukersättning, men min ersättning så finns det väl fortfarande "hopp" om att man sakta kanske kan rehabiliteras och därför får man göra vissa aktiviteter som kan i slutändan leda till att man kanske kan börja arbetsträna :)

edit: det är så jag har uppfattat det iallafall!
Ja visst gör det ont när knoppar brister
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4292
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by yrväder »

Ibland är det så Geta, att det som hamnar på pränt av tangenterna färgas av den sinnesstämning jag befinner mig i just då och den fungerar som sämst när den är i obalans, studera som mrsearlygrey är en bra väg. Alla övriga med schizofreni/ schizoaffektiv önskar jag också ska finna sin väg trots sjukdom, alla vägar är bra liten som stor så länge den har betydelse för dig. Du har hittat en bra väg själv Geta.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6503
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by Hercules723 »

mrsearlgray wrote: 30 Aug 2022, 16:02
fast jag har ju pluggat 2 ggr och ska göra det igen i höst? :)

edit: sen är det också inte att man måste ha en aktivitet, som geta sa så är det bara att sjukersättningen heter så
Jag slavade på dagligverksamhet i några år helt utan att få betalt.
Är det ingen inom FK, som frågat dig om att börja med en dagligverksamhet, mrsearlgray?
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by mrsearlgray »

Hercules723 wrote: 01 Sep 2022, 09:43
mrsearlgray wrote: 30 Aug 2022, 16:02
fast jag har ju pluggat 2 ggr och ska göra det igen i höst? :)

edit: sen är det också inte att man måste ha en aktivitet, som geta sa så är det bara att sjukersättningen heter så
Jag slavade på dagligverksamhet i några år helt utan att få betalt.
Är det ingen inom FK som frågat dig om att börja med en dagligverksamhet, mrsearlgray?
jo jag hade något som jag gissar var daglig verksamhet innan jag provade att jobba men just nu har jag inte det och dom har inte sagt något om det heller 🤔
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6503
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: prisbasbeloppet höjs 2023 rekord höjning

Post by Hercules723 »

mrsearlgray wrote: 01 Sep 2022, 09:46 jo jag hade något som jag gissar var daglig verksamhet innan jag provade att jobba men just nu har jag inte det och dom har inte sagt något om det heller 🤔
Okej, skönt att du slipper tjat om sånt då. Jag hade dagligverksamhet då jag hade aktivitetsersättning. Plugga är ju roligare. :D
Post Reply