Vad kan psykiatrin erbjuda?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Fantasio »

Är psykiatrin främst till för att få inneliggande vård? Det och proppa en full med mediciner med tveksam effekt? Jag skulle må bra av att ha någon att prata djupa saker med, saker som hänt mig och som kanske bidrog till att jag insjuknade i den mentala sjukdomens cancer, schizofreni. Är det för mycket begärt att få träffa någon regelbundet? En gång i månaden skulle räcka. Något jag saknar var den så kallade onsdagsgruppen (eller om det var måndags-) då vi lagade mat tillsammans. Då fick jag lära mig att använda mycket grönt i maten. Men nedskärningarna såg till att hela avdelningen och hela psykosenheten (som det hette då) lades ned. Vad kan psykiatrin av idag erbjuda?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Krokus »

Du har väl en kontaktperson inom psykiatrins öppenvård? Kan du inte prata med honom/henne?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Fantasio »

Jo, det är nog vägen framåt, Krokus. Tack för påminnelsen. Endast mediciner verkar inte ha nämnvärd effekt på mig, tyvärr.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36670
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Geta »

På 1980-talet fick jag gå i långvarig dynamisk psykoterapi.
Det förekommer inte idag. Nu ska det vara KBT.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by amandara »

KBT är skit. Enligt min erfarenhet. Sånt man kan tänka ut själv. Hade en jäkligt dryg KBT terapeut när jag hade shoppingberoende. Inget jag kommer att söka efter igen. Nu råkar jag ha en sympatisk och bra både läkare och kp. Men även de brister. Annars hade jag skytt psykiatrin som pesten. Alla myndigheter riskerar att våldta dig. De sitter på makt. Och som sjuk - är du maktlös i vissa personers händer.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Krokus »

amandara wrote: 31 Aug 2022, 14:26 Och som sjuk - är du maktlös i vissa personers händer.
Som när min hund blev stulen och ingen trodde på mig. 🙃
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by amandara »

Krokus wrote: 31 Aug 2022, 15:33
amandara wrote: 31 Aug 2022, 14:26 Och som sjuk - är du maktlös i vissa personers händer.
Som när min hund blev stulen och ingen trodde på mig. 🙃
Gud så hemskt!
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by yrväder »

Varför ställer du så ofta frågor du själv vet svaret på, det är väl inte att tänka djupsinnigt.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Miika »

Jag måste bara säga att jag är så nöjd över vården vi har i Sverige. Har haft turen att få bra personal som gillar sitt jobb. Har ju psyksjukskötare, diabetes sköterskan och kol sköterskan
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36670
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Geta »

Jag är också ganska nöjd. Får bra vård på ögon och i fysioterapin.
Även dibetessköterskan och psykiatrin är bra. Det fungerar med 1177.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36463
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by memphis »

Jag är inte nöjd med vården. Har ingen fast läkare fast jag varit patient hos psykosmottagningen så länge. Vårdcentralen funkar inte heller bra.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22930
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad kan psykiatrin erbjuda?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 12 Sep 2022, 19:23 Jag är inte nöjd med vården. Har ingen fast läkare fast jag varit patient hos psykosmottagningen så länge. Vårdcentralen funkar inte heller bra.
Jag har inte haft fast psykiater på 10 år.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply