Kinesisk medicin på distans?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Inwatto »

Köper fortfarande inte att örter skulle vara okemiska. En mald sten innehåller mineraler och de är kemiska. För mycket bly, t ex sätter sig i blodet.

Örter kan kollidera i levern och störa mediciner. Ett exempel är johannesört som är antidepressivt, men som kolliderar i levern och ändrar hur annat bryts ner.

Men, du får kanske placeboörter. Lite ginseng och sånt som du blir lite pigg och glad av. Då är det mest plånboken som far illa.

EDIT: Kommer ihåg att jag en gång drack en läsk med ginseng (den finns inte längre). Den natten kunde jag inte somna, så den störde sömnen, vilket jag var mycket besviken på. Se upp med det!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Oftast blandas olika örter för ge bäst resultat.

Visst örterna kan också till viss del ha kemisk verkan, men behandlingsmetoden går ut på balansera energierna i kroppen med hjälp av örternas olika karaktärer (energiegenskaper). Det är alltså inte den kemiska effekten man är ute efter, vilket man är i västerländsk medicin.

Något som anses ha noll effekt enligt västerländsk medicin kan vara effektivt inom kinesisk medicin. För man tittar efter olika saker.

Jag försöker förklara skillnaden mellan västerländsk och österländsk medicin, om det fungerar så i praktiken går ju att diskutera. Men behandlingsmodellerna är helt olika.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Inwatto »

Tack för att du har tålamod med mig som inte begriper det österländska tänket. De försöker på sitt sätt förklara vad man känner. Har egna ord på allting. Lite så är det för en psykotisk person som ser samband där det inte finns och sätter egna ord på saker. Det sistnämnda fungerar inte. Inte ens för den psykotiske. Huruvida österländska metoder är bättre än västerländska, dvs tar hand om saker som det västerländska struntar i, vet jag inte.

Lycka till, Zoidar. Du vet om våra invändningar...
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 13 Sep 2022, 23:40 Lycka till, Zoidar. Du vet om våra invändningar...
Tack Inwatto!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Krokus »

Exemplet med att johannesört stör p-piller är det nog många som känner till. Även mat kan störa mediciner, t ex grapefrukt.

Jag tycker inte att det är bra att mixa runt på egen hand. Det kan krocka! Vissa tillstånd kan vara mycket farliga, t ex serotonergt syndrom.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13167
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by amandara »

Jag tycker inte att det här du provar Zoidar låter något vidare. Seriöst eller trovärdigt. Man kan vara öppen för olika sorters kunskaper. Men att du är gul på tungan skulle tyda på något med dina inre organ vad det nu var. Tror de flesta har beläggningar på tungan. Inget jag skulle satsa pengar på vad som det låter.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Krokus »

Image

Tungskrapa. 34 kr.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by memphis »

Varför skulle en medicin som funnits i ca 5000 år bara vara bluff och båg? Det tror inte jag i allafall.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by zoegas »

memphis wrote: 14 Sep 2022, 14:43 Varför skulle en medicin som funnits i ca 5000 år bara vara bluff och båg? Det tror inte jag i allafall.
Medellivslängden var typ 35 då.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by memphis »

Kina har alltid legat långt före västvärlden. När vi fortfarande var jägare och samlare tillverkade Kina siden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Örterna kommer på måndag. Vet inte hur genomtänkt detta var. Det är två veckors behandling.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by zoegas »

Funkar det så funkar det. Placebo eller ej.
Post Reply