Kinesisk medicin på distans?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23470
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 03 Sep 2022, 21:52 Nja, vet inte riktigt. Hur ska de kunna ställa en korrekt diagnos via bilder på tungan?
Tydligen ser man olika saker på tungan om de inre organen. 🤷‍♂️

Tyvärr kan de inte göra pulsdiagnostik på distans. Man kan känna på pulsen på flera hundra olika sätt för att få fram hälsobilden. Jag tycker det är fascinerande.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18715
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Krokus »

Tungan ser ju olika ut beroende på vad man har ätit. Äter man blåbär kan den bli blå och så vidare.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23470
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 03 Sep 2022, 22:01 Tungan ser ju olika ut beroende på vad man har ätit. Äter man blåbär kan den bli blå och så vidare.
:lol: jo jag tror inte man ska ta bilden efter man precis ätit.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1785
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Inwatto »

Förstår inte hur det ska gå att blanda västerländska mediciner med österländska örter. Stackars din kropp... Även om de är duktiga på att se saker om inre organ genom att studera tungan, så kan de omöjligt hänga med i vad dina mediciner gör för dig och din kropp. Skulle inte lägga pengar på detta.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36960
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by memphis »

Du har rätt i det Inwatto att våra mediciner kan ställa till med problem för den kinesiska läkaren. Det vet ju inte ens den västerländska medicinen, vad dessa mediciner egentligen orsakar i kroppen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23470
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 03 Sep 2022, 22:05 Förstår inte hur det ska gå att blanda västerländska mediciner med österländska örter. Stackars din kropp... Även om de är duktiga på att se saker om inre organ genom att studera tungan, så kan de omöjligt hänga med i vad dina mediciner gör för dig och din kropp. Skulle inte lägga pengar på detta.
Tack för dina åsikter! Men de verkar inte på samma sätt som västerländsk medicin. Västerländsk medicin verkar via substans, österländsk medicin via karaktär/egenskap. T.ex. huvudvärk lindras i väst via smärtstillande. I kinesisk medicin kan huvudvärk t.ex. lindras genom att tillföra sänkande örter, som balanserar orsaken till huvudvärken istället för att direkt fokusera på lindra smärtan.

Allt man äter har en energiegenskap enligt kinesisk medicin. Så kan man energiegenskaper på oliker typer av mat, kan man använda mat istället för örter. Alla "örter" har alltså olika energiegenskaper vilket man använder för få patienten i balans. Det är alltså två helt olika behandlingsmetoder.

Därför brukar det inte vara problem att kombinera med västerländsk medicin, lika lite som du kan äta både korv och potatis på västerländska mediciner. Kanel är t.ex. en typ av "ört" inom kinesisk medicin.

Om det nu hjälper mig vet jag ju inte, men så är principen i alla fall.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1785
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Inwatto »

Nja, jag tror ju att örter är kemikalier precis som mediciner är det. Medicinerna kan vara konstgjorda visserligen men brukar vara starkare än örter. Därför borde västerländska mediciner ge stor påverkan på "energibalansen" (eller vad det heter) och inte gå att kompensera med örter. Men, det är dina pengar och din kropp. Jag har provat örttillskott för att sova bättre och märkte inte den minsta påverkan. Slöseri med pengar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23470
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 03 Sep 2022, 22:38 Nja, jag tror ju att örter är kemikalier precis som mediciner är det. Medicinerna kan vara konstgjorda visserligen men brukar vara starkare än örter. Därför borde västerländska mediciner ge stor påverkan på "energibalansen" (eller vad det heter) och inte gå att kompensera med örter. Men, det är dina pengar och din kropp. Jag har provat örttillskott för att sova bättre och märkte inte den minsta påverkan. Slöseri med pengar.
Risken är att det blir pengar i sjön, ja. Det är sant. Jag tycker i alla fall det är intressant.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23470
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Image

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8274
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by wasp »

memphis wrote: 03 Sep 2022, 21:35 Jaha! Ja det låter ju bättre! Då är risken lite mindre att det är bluff och båg. Jag skulle nog tycka att 590kr var värt ett försök.
Inte jag!! Scam varning!!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23470
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Kalla mig dum om ni vill, men ska göra första steget och se vad jag får för bedömning. Tänkte fota tungan och ansiktet imorgon och skicka in. Om jag inte ändrar mig, så säga. Jag har en tendens att ändra mig.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23470
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kinesisk medicin på distans?

Post by Zoidar »

Nu har jag fyllt i formuläret om min hälsa och skickat in bilder. Uppdaterar här när jag får svar. Bedömer sen om jag går vidare utifrån hur seriösa de är.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply