Ambivalens

Moderator: Moderator 1

miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Ambivalens

Post by miominmio »

Är ambivalens något ni dagligen upplever? Att man inte riktigt vet vad man vill, vad man tycker om olika saker, vad som intresserar en eller inte? Är det något som förbättras med tiden?
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Ambivalens

Post by Nobel »

Jag var ambivalent i övergångsfasen mellan psykotisk och stabil. Upplever inte det längre nu när jag börjat skaffa mig tydligare mål och ambitioner.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ambivalens

Post by Geta »

I början av min schizofreni var jag mest ointresserad av allt. Tvingade
mig att göra saker för att inte bli dement. Det har förbättrats med
tiden. Känner mig inte särskilt ambivalent.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Ambivalens

Post by miominmio »

Jag har inte fått någon schizofrenidiagnos ännu men känner mig otroligt osäker på vad jag vill i olika situationer. Som om jag tappat bort min personlighet och viljestyrka helt och hållet.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ambivalens

Post by amandara »

Förr kände jag att jag kunde ha förståelse för alla vinklingar i världen, nu är jag mer nichad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ambivalens

Post by Zoidar »

Jag har problem med att jag inte vet vad jag vill. Ändrar mig ofta. När jag var psykotisk kunde jag inte bestämma mig vilken mat jag skulle ta på tallriken. Fick hjälp att bestämma mig.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24699
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Ambivalens

Post by Leakim97 »

miominmio wrote: 03 Sep 2022, 15:12 Jag har inte fått någon schizofrenidiagnos ännu men känner mig otroligt osäker på vad jag vill i olika situationer. Som om jag tappat bort min personlighet och viljestyrka helt och hållet.
Viljelöshet är ett symptom på schizofreni
miominmio
Aluminiummedlem
Posts: 39
Joined: 19 Jul 2022, 16:43

Re: Ambivalens

Post by miominmio »

Jo jag vet att det är ett symtom, tänkte mer höra hur det upplevs och om det är något som kan förbättras med tiden..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ambivalens

Post by Zoidar »

miominmio wrote: 03 Sep 2022, 23:03 Jo jag vet att det är ett symtom, tänkte mer höra hur det upplevs och om det är något som kan förbättras med tiden..
Jag tror det kan bli bättre, helt klart. Det finns förstås inga garantier.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ambivalens

Post by Fantasio »

En vän berättade att han stötte på en kille i mataffären, han stod och tittade på färdigrätterna. Han gick hem en sväng och tillbaka till mataffären och killen stod kvar. Vet inte om jag ska tro på det hela.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ambivalens

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 03 Sep 2022, 23:10 En vän berättade att han stötte på en kille i mataffären, han stod och tittade på färdigrätterna. Han gick hem en sväng och tillbaka till mataffären och killen stod kvar. Vet inte om jag ska tro på det hela.
Jag fastnade ibland 10 minuter framför spisen för att kolla att den var avstängd. Jobbig process varje gång man ska gå ut. Nu brukar det ta någon minut.

Nästan så man vill koppla ur spisen för slippa eländet. :|
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ambivalens

Post by Fantasio »

Det förstår jag, Zoidar. Tvångsmässigt beteende är jobbigt. Jag har varit sådan, men kommit ur det, som tur är.
Post Reply