Hjärnträning!

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Kanske?

Hjärnträning!

Post by Kanske? »

Någon som har provat hjärnträning?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18554
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hjärnträning!

Post by Krokus »

Menar du Cogmed?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Kanske?

Re: Hjärnträning!

Post by Kanske? »

Den har jag gjort!
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hjärnträning!

Post by Koi »

Cogmed för typ 15 år sen. Minns inte så mycket av den.

6 år senare blev jag psykotisk och allt var i onödan. Blev en grönsak
Kanske?

Re: Hjärnträning!

Post by Kanske? »

Jag gjorde Cogmed också! Tyckte det var jättekul!
kanske?

Re: Hjärnträning!

Post by kanske? »

Det finns en spelsajt som heter Lumosity.com! Ursprungligen var dom hjärnträning och påstod att man kunde träna bort sjukdomar som alzheimers och demens men dom gick på det i något år tills det kom ett krav från amerikanska regeringen att dom skulle ha bevis för sina påståenden! Då blev det bakslag och dom var tvungna att betala skadestånd till deras medlemmar!

Jag har tränat Lumosity i flera omgångar och har därför höga poäng. Det var någon online som påstod att resultatet man uppnått var korrelerat med amerikanska högskoleprovet till 0.7-0.8 vilket är en betydande korrelation. Det är nog inte så eftersom att man uppnår resultaten med träning och även om man uppnår ett väldigt högt poäng så borde inte det betyda att jag skulle få högt på högskoleprovet i Sverige!

Jag blev uppmuntrad att göra remedierande träning när jag fått min diagnos för att försöka träna upp mina exekutive funktioner! Då hittade jag Lumosity och satt med det där dagligen under flera månader. Det kändes väldigt bra att få höga resultat på dom spelen men jag gav upp efter ett tag.
Några år senare så hittade jag "Cambridge brain sciences" vilket innebar liknande men mer IQ-test aktiga spel. Där kunde man också träna och få en "percentil", alltså hur högt man hamnade i jämförelse med andra!

Hur som helst var det 72´000 unika besökare som hade spelat "CBS" och man använde den databasen för att driva "Brainlabs" vilket använde samma spel men korrelerade resultaten du fått med hur dina sömn, stress och tränings vanor sätt ut under dagen!

Det viktiga som kom ur Brainlabs var ett projekt där man försökte se om framgång på vanliga "braingames" som finns på spelmarknaden gav någon förbättring på deras "IQ-liknande" spel och man lätt en stor mängd deltagare först göra Brainlabs och sen en månad med braingames och sedan brainlabs igen. Resultatet man kom fram till var slående. Det gav inga som helst resultat av att träna kognition på "IQ-liknande" uppgifter, alltså att man inte kunde träna upp generell intelligens!

Det var ett tag sen jag höll på med sånt här eftersom det är ganska prestationsinriktat men ger inga som helst förbättringar i verklig prestanda. Mina resultat på Brainlabs var minst lika höga som resultaten på Lumosity men ändå kunde jag inte se någon särskild talang eller framgång trots lovande resultat. Jag har också gjort WAIS testet för att vägleda utredning av psykossjukdom och även den visade på höga resultat.

Jag undrar om det är generellt så att jag presterar väl på "IQ-liknande tester" eller om jag tränat mig till dom höga resultaten. På Brainlabs så tog det tid innan jag uppnådde dom högsta resultaten men där så jämfördes man mot medianen av alla försök som gjorts. Det betyder att alla resultat fanns sparade och att ett lågt resultat innebar en nybörjare medans ett högt resultat var en erfarenhen.

IQ-testet WAIS har dock bara hög pålitlighet och träffsäkerhet vid första tillfället och är betraktat som "The golden standard" av intelligenstestning!
Lumosity har som sagt förlorat sitt stöd för att förbättra kognitiva funktioner men kanske är det så att det krävs en högre intelligens för att få höga resultat på dom spelen.

Det jag grunnat på länge har varit om det verkligen betyder något för mig att ha dom här resultaten?! Mycket har det varit skönt att ha höga resultat i ryggen men när det väl kommer till kritan har det inte funnits något riktigt positivt med dem. En dunk på ryggen så att säga.
Idag så har jag haft en lång period där jag grunnat på mina dåliga resultat på exekutive tester. Det känns inte bra att ha dåliga resultat och det stängde dörren rejält för mig och några förhoppningar om framtiden.

Skulle även vilja skriva om mina resultat på WAIS testet men det känns lite för privat att skriva om specifika styrkor och svagheter något som går att se i alla dom här tre områdena!
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hjärnträning!

Post by Koi »

Har också gjort WAISS. Det var intressant.

Jag upprepade orden hon sagt i oordning utan något som helst samband mellan orden. Hon blev väldigt fascinerad. Fick med alla ord.

Hon sa även att om min uppmärksamhet skulle räknas in i testresultaten skulle jag ha samma IQ som en daggmask.

Gjorde nåt som hette TOVA. En prickjävel som skulle dyka upp på övre halvan av skärmen. Då skulle man trycks på en knapp. Det var så tråkigt trots snus och kaffe (vilket man inte fick ta) så jag somnade efter 5 minuter. Efter 10 minuter vaknade jag av en ambulans. Och gjorde klart det 20 minuter långa tråkigaste test jag någonsin gjort.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hjärnträning!

Post by Geta »

Men visar sig inte intelligens genom att man klarar det dagliga livet?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Hjärnträning!

Post by Koi »

Geta wrote: 03 Oct 2022, 22:10 Men visar sig inte intelligens genom att man klarar det dagliga livet?
Finns olika delar som WAISS testar. Logik, visuell förmåga, processhastighet, arbetsminne, och nåt mer som jag inte minns.

Gjorde mina tester 2002. Då var min skalle som en oljad blixt. Fick bra på det mesta. Men klarade knappt av att gå till öppna förskolan under öppettiderna.
Kanske

Re: Hjärnträning!

Post by Kanske »

Geta!

Det är det som är stommen i IQ och intelligens och varför det är så viktigt. Intelligens är mångt och mycket ett mått på kapacitet på olika sätt!
Kanske

Re: Hjärnträning!

Post by Kanske »

Ett problem är att ett IQ-test som WAIS innehåller 15 olika delmoment som mäter olika typer av processer. Dom här processerna är olika korrelerade med IQ men för att få en "helskale kvot" så behöver du göra minst 10(?) av dom här delmomenten för att Helskalekvoten ska vara något värd. Dom individuella deltesten är inte tillräckligt starkt kopplade till verkligheten för att man ska kunna göra några meningsfulla korrelationer. Helskale kvoten dock som är "IQ" är kopplat till akademisk framgång och framgång i yrken men höga krav på att jobba med komplex information, så som läkare, forskare eller liknande.

Som jag förstår det så kan de flesta med schizofreni inte utnyttja sin intelligens på ett effektivt sätt eftersom att symptomen förvanskar vår verklighetsbild. Av vad jag kan se så försämras resultaten med ganska mycket vilket hänger ihop med verklighetsförvrängningen.

WAIS består av 4 olika kategorier av test.

Verbal förståelse
Talar för sig själv och innehåller mycket kunskaps orienterade tester men bara ett av deltesten mäter fakta och det kallas allmänbildning. Verbal förståelse mäter hur väl vi tagit till oss av vår kultur och är en typ av intelligens som ökar med åren. Du har alltså högre resultat när du är 50-60 än när du är 20-30! Av dom fyra kategorierna är denna aspekt som mest kopplad till skola och kan förbättras genom studier.

Perceptuell organization
Mensas test ingår här och handlar om att se mönster i presenterad information!

Arbetsminne
Förmågan att hålla information i minnet. En person med gott arbetsminne kan koncentrera sig på saker som kräver mer information, t.ex. Albert Einstein hade en extremt välutvecklat spatialt minne som gjorde att han kunde visualisera reglerna för hans teorier!

Snabbhet
Den här kategorin är kopplat till hur bra du är på att bearbeta information när du gör något, t.ex. läsa och skriva. Människor som har gott resultat på detta är duktiga på att använda grundläggande färdigheter som att läsa och skriva. Det intressanta är att medans verbal förståelse handlar om att begrippa verbal information så är snabbheten det som möjliggör att du kan läsa en bok och göra det inom en rimlig tidsram. Denna är ett uttryck för hur snabbt du utför rutinbaserade uppgifter så som läsning.
Kanske

Re: Hjärnträning!

Post by Kanske »

Exekutiv funktion är något jag har svårt för. Den teoretisk konstruktionen är svår att förstå därför att man pratar om hur väl du kan leda ditt beteende mot ett önskat mål. Så det handlar om att utföra något på ett bra sätt.

I enkel form innehåller teorierna 3 faktorer.
Dom är
Impulskontroll
Arbetsminne
Flexibilitet

Varje del motsvarar en typ av förändring vi kan göra med vårt beteend.
Impulskontrollen hämmar vårt beteende och förhindrar oss från att göra fel sak.
Arbetsminnet handlar om att vi använder rätt information när vi gör något, informationen i minnet byts ut allt eftersom omständigheterna skiftar.
Flexibiliten tillåter oss att byta strategi när vi behöver.

Jag tolkar intelligensen som vår medvetenhet.
Exekutiv funktion är får förmåga att uppnå mål i enlighet med vår medvetenhet!
Post Reply