byta till haldol??

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

partyjunkie

byta till haldol??

Post by partyjunkie »

jag har lite funderingar.. jag ska snart ha läkarsamtal, jag funderar på att säga till att jag vill prova haldol..kan det bli bättre? jag har nu clozapine 350 mg om dagen men mår inte så bra ändå, har det väldigt jobbigt ibland :(.. haldol är väll den ända av dom lite starkare antipsykotiska mediciner jag inte provat än .eller finns det någon annan medicin man borde prova tips??? :idea: :?:
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: byta till haldol??

Post by Richard »

Jag har alltid diggat Haldol tills jag började få Parkinsonliknande biverkningar. Då bytte jag till Invega, som funkar lika bra. Sen finns Risperdal som är mitt emellan också. Risperdal är en vidarebyggnad på Haldol, o Invega är en vidarebyggnad av Risperdal.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
partyjunkie

Re: byta till haldol??

Post by partyjunkie »

risperdal har jag provat för länge sedan. fick hallucinationer av den, det såg ut som det snöade i duschen så den slutade jag med direkt..
invega har jag inte provat..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: byta till haldol??

Post by amandara »

Jag har goda erfarenheter av haldol. Men alla antipsykotika fungerar inte likadant för alla. Men för mig gjorde haldol hela skillnaden. Jag gick från tilltagande psykos till pangpsykotisk på ungefär ett år. Jag ställde verkligen till mitt liv. På två veckor med haldol blev jag helt psykosfri. För mig var haldol magic. Den råkade kicka perfekt med min biologi. Jag säger inte att det är så för alla. Men jag hade provat olanzapin, risperdal och abilify under tio års tid - och jag var fortsatt psykotisk. När jag fick haldol blev jag helt fri från positiva symtom på 2 veckor. Kinda magic. Men allt är inte över med det. Sen har man alla handikapp man lider av som person med psykisk sjukdom. Men för just mig blev haldol en dealbreaker. Det kan ske. Kanske inte med just haldol för just alla. Men det KAN ske. Med medicin - av olika slag. Ge inte upp. Därute finns kanske medicinen. Som gör just dig opsykotisk Ge inte upp. Kräv din rätt. Att prova olika, om det inte funkar.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: byta till haldol??

Post by Koi »

Jag har Haldol. Varit någorlunda stabil sen juni. Tills jag slutade sova för 5 veckor sen. Innan sov jag 12-14
timmar/dygn, men jag hade taktila hallucinationer och röster kvar. Rösterna var neutrala.
Men alla vanföreställningar var borta
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: byta till haldol??

Post by amandara »

Koi wrote: 05 Sep 2022, 20:19 Jag har Haldol. Varit någorlunda stabil sen juni. Tills jag slutade sova för 5 veckor sen. Innan sov jag 12-14
timmar/dygn, men jag hade taktila hallucinationer och röster kvar. Rösterna var neutrala.
Men alla vanföreställningar var borta
Sova är viktigt. Typ nummer ett I förutsättningarna för ett hyfsat psykiskt mående. Be att få sömnmediciner. Sömn är sjukt viktigt. Skönt att alla vanföreställningar var borta.

På de andra antipsykotikan jag provat, olanzapin, risperdal och abilify, har jag haft kvar paranoia. Och så var det i 10 år. Dessa antipsykotikas dämpade psykosen - vilket var skönt i sig, men tog inte bort psykosen - för mig. Jag vet inte vad man kan förvänta sig, av mediciner.

Med de restsymtom som du har, med den antipsykotika som du har - mår du tillräckligt bra för att stå ut? Hur funkar det? Funkar det hyfsat - eller lider du?

Som jag förstått det är det inte ovanligt att man har röster kvar även när man har antipsykotika. Att man får lära sig leva med dem och tackla dem. Vi har flera här på viska som är ärrade veteraner och som har röster varje dag.

När det gäller taktila hallucinationer vet jag inte. När jag var psykotisk sist för länge sedan nu, så var mitt nervsystem bananas och jag hade mycket och stark smärta. När jag fick haldol försvann även detta på två veckor.

Har du funderingar och vill vända och vrida på saken så hoppas jag att du har en bra läkare som tål diskussion! Om läget. Och vilka mediciner som står till buds.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: byta till haldol??

Post by Koi »

De provar allt som kan ge sömn. Tål inte Nozinan eller Zyprexa.

Har Haldol och Abilify injektioner. Var 4 vecka

Min paranoia har kommit tillbaka. Och konstiga tankar som alla säger är fel.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: byta till haldol??

Post by Koi »

Röster har jag hört sen jag var 15.

Så länge de är neutrala är det okej.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: byta till haldol??

Post by amandara »

Koi wrote: 05 Sep 2022, 21:09 De provar allt som kan ge sömn. Tål inte Nozinan eller Zyprexa.

Har Haldol och Abilify injektioner. Var 4 vecka

Min paranoia har kommit tillbaka. Och konstiga tankar som alla säger är fel.
Ja att inte få sova är en klurig nöt att knäcka. Tråkigt att paranoian kommit tillbaka- den är tuff att leva med. Ger mycket inre stress. Är du fysiskt aktiv något? Det är ju en bra stresslösare.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: byta till haldol??

Post by Koi »

Promenad. Kan inte springa. Har ledgångsreumatism
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: byta till haldol??

Post by amandara »

Aha. Funkar det att simma? Det är ju rätt skonsamt.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: byta till haldol??

Post by Koi »

amandara wrote: 06 Sep 2022, 11:39 Aha. Funkar det att simma? Det är ju rätt skonsamt.
Kan funka.
Post Reply