Mobilt bank-ID

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Mobilt bank-ID

Post by Fantasio »

Ni får ursäkta mig om jag dubbelpostar. Skrev om detta på bloggen och på ett ställe till. Här också?

"Bekräfta ditt köp med Mobilt BankID

Öppna din BankID-app på din mobila enhet för att signera ditt köp på 365.00 SEK hos SP * XXX BUTIK med kort 8519. När du har signerat köpet i bankID-appen ska du trycka på Slutför köp nedan."

Hur får jag in mitt bank-ID på telefonen? Måste jag gå via min bank Handelsbanken? Tror ni min syster kan hjälpa mig?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18678
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Mobilt bank-ID

Post by Krokus »

Du får ladda ner Mobilt BankID-appen. Den finns i Google play. Du måste även koppla appen till din bank, dvs Handelsbanken.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13232
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Mobilt bank-ID

Post by amandara »

När du loggar in på internetbanken går du till nytt bank id. Du får en kod - skriv ner den. Den ska användas när bank id aktiveras till internetbanken. Så har jag för mig att det är.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mobilt bank-ID

Post by Fantasio »

Okej. Tack för bra svar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mobilt bank-ID

Post by Fantasio »

Jag testade att beställa och fick då (två gånger) ett mejl om att beställningen ej genomförts. Fick inget sådant mejl tredje gången jag försökte beställa, kanske gick den igenom. Men sakerna ligger kvar i min kundvagn, det tyder på att beställningen inte lyckades. Jobbigt med teknik tycker jag.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8233
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Mobilt bank-ID

Post by wasp »

Är som Amandara säger: Logga in i internetbanken via dator eller telefonbanken och sök mobilt bank ID. Den kod du får skriver du in i appen som du hämtat från Google Play innan. Via internetbanken från datorn om du använder den får du scanna en ur kod med kameran i telefonen.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Mobilt bank-ID

Post by Schizofreni »

Fantasio wrote: 03 Jun 2021, 12:49 Jag testade att beställa och fick då (två gånger) ett mejl om att beställningen ej genomförts. Fick inget sådant mejl tredje gången jag försökte beställa, kanske gick den igenom. Men sakerna ligger kvar i min kundvagn, det tyder på att beställningen inte lyckades. Jobbigt med teknik tycker jag.
Kan vara så att beloppet ligger över det som finns i inställningarna på ditt bankkonto, kansike har du en maxgräns på några hundra och för alla belopp därutöver måste du slå av beloppsgränsen på ditt konto som finns där som en säkerhetsåtgärd vid köp på internet.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mobilt bank-ID

Post by Fantasio »

Okej, jag förstår. Tror jag.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8226
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Mobilt bank-ID

Post by Richard »

Be nån du litar på som kan installera Bank-ID göra det åt dig.

Det kan vara svårt att få in det i telefonen nu när säkerheten höjts. Jag hjälpte min mamma att lägga in det i hennes nya telefon, o det var ganska knepigt o vi fick ringa banken, m.m.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mobilt bank-ID

Post by Fantasio »

Aj då. Jag hade tänkt be min syster om hjälp. Kanske hon själv har mobilt bank-ID och vet hur man gör.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Mobilt bank-ID

Post by Geta »

Fantasio,

För bara en vecka sedan hade du Bank-ID. Du var inne på 1177 och läste dina
journaler.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mobilt bank-ID

Post by Fantasio »

Ja, men när jag försökt beställa lite saker, bland annat från Ginza, var jag tvungen att ha mobilt bank-ID. Nån extra säkerhetsåtgärd?
Post Reply