Vad säger rösterna?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Vad säger rösterna?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 21 Nov 2021, 16:44 Spännande! Jag är 33 år! Jag har diagnosen schizofreni men känner inte igen mig i sjukdomen, jag lägger en peng på dålig uppväxt. Det finns tusen förklaringar dock men jag vet inte riktigt vad icke organisk betyder? Är det p.g.a. något utifrån du blivit psykotisk?
Jag vet inte, det verkar bara vara en diagnos de sätter när de ännu inte känner att de kan ställa diagnosen schizofreni eller om det inte uppenbart är drogutlöst. Ja, det finns tusen förklaringar. Själv är jag känslig för det mesta, kaffe, socker, nikotin, sömnbrist, stress.. gör jag mer än ett par av de sakerna på en gång är jag rätt skör och instabil. Ändå har jag provat droger i min uppväxt. Och stressat fram mellan jobb och utbildningar och sen varit arbetslös mellan varven. Mycket stress.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vad säger rösterna?

Post by yrväder »

Vem är det egentligen som spelar terapeut, var det inte det som du beskyllde Geta för Klankedinken.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

Det var det.. Det stämmer :)
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vad säger rösterna?

Post by wasp »

Vad rösterna än säger sätts det inte på print!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad säger rösterna?

Post by Fantasio »

De skäller på mig och säger att det är mitt fel att mina föräldrar avled. Jag ska ta livet av mig säger dem. De skrattar åt mig också.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad säger rösterna?

Post by Geta »

Fantasio,

Dina föräldrar var gamla. Deras liv var slut.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad säger rösterna?

Post by Fantasio »

Det tror jag också, att jag ingen skuld i deras död hade. Men rösterna är jobbiga.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vad säger rösterna?

Post by wasp »

Röster kan vara skitjobbiga ibland.............
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad säger rösterna?

Post by Fantasio »

Nu börjar det bli rätt jobbigt i huvudet. Har svårt med koncentrationen och musiklyssnandet. Rösterna är så verkliga, kan det verkligen vara min hjärna som spelar mig ett spratt? De hånar mig och säger åt mig att hoppa i vattnet.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad säger rösterna?

Post by Cosmos »

Röster härstammar alltid från hjärnan och triggas av stress och jobbiga händelser. Rösterna är hjärnans lösning på starka känslor som man intzn hantera: ångest, skuld, skam, självförakt och ensamhet/isolering. Imperativa röster utlöses ofta av skuld och skam, ångest blir paranoia och isolering är den grogrund som triggar igång hela komplexet.

Fantasio, du har haft ett riktigt skitår och det är begripligt att inte du mår bra. Försök att hitta någon att prata med om det här och då inte AE som inte känner dig och bara kan komma med allmänna förslag och råd, utan en samordnare. Har du en sjuksköterska som är utbildad i psykiatri? Hon är alltid med på läkarsamtal och håller reda på dina mediciner plus snackar med dig varje eller varannan vecka.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad säger rösterna?

Post by Fantasio »

Okej, Cosmos. Tack. Det har hänt flera gånger att den jag får på tråden när jag ringer AE känner mig. Men de är ju ingen samtalskontakt. Min snälla kontaktperson ringde och väckte mig under dagen, det känns tryggt att kunna ringa henne. Men då måste jag må dåligt på kontorstid.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad säger rösterna?

Post by Fantasio »

Det här går för f*n inte mycket längre! Jag sitter som på nålar. Lyssnar på Sex Pistols, men det hjälper bara lite grann. "Belsen was a gas".
Post Reply