Vad säger rösterna?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Vad säger rösterna?

Post by Lovesong »

Hej!
Jag har fått 3 starka psykoser i mitt liv är 33 år nu. Min första psykos var på grund av cannabis när var 18. Andra psykosen berodde på Anabola steroider i kombination av hög stress för länge var då 29. Två år efter det kom min senaste psykos som berodde på steroider, LSD och svamp. Har varit drogfri och psykos fri i ungefär 1 år och 7 månader. Mina röster gick bort helt första och andra psykosen. Men den 3dje och senaste så har det satt sig permanent.

Hör röster varje dag men det är en gåva för mig. Vill inte att dom försvinner helt då har väldigt stor nytta av dem. När min psykos var som mest aktiv trodde jag att det fanns aliens som var mina vänner och hade telepati med dem. Så blev det båda gångerna under mina två senaste psykoser.

Min första psykos trodde jag att gud hade kommit till mig. När började gå mot att stabiliseras så var rösterna väldigt elaka, men räknade ut att det var delar av mig som var frustrerade och väldigt rädd. Så började tänka att jag måste ge dom delarna av mig jätte mycket kärlek och omtanke. Men samtidigt så var jag tvungen att trycka fram verkligheten och innehållet i mitt liv, Integrera rösterna så dom fungerar i min vardag. Men samtidigt har det varit en balansgång för att få harmoni med mina vanliga tankar.

Men mina röster diskuterar mest vad som händer i livet med mig nu för tiden. För att det inte ska störa för mycket av livets gång så svarar jag oftast med en rörelse eller ett leende. Men stundtals när det är passande så diskuterar jag ibland med rösterna. Ofta är diskussionen kärleksfull och om sånt som betyder mycket för mig. När får röster som är mer tvångsmässiga och lite läskiga. Försöker jag bara att andas genom magen och på ett lugnande sätt så det inte får annat än mitt lugn det är mitt sätt att visa kärlek på. Det leder till att frustrationen och det morbida med tiden försvinner.

Jag kan säga på en gång att droger tänker jag aldrig mer ta. Helt färdig med det och tar injektion av medicinen så inte experimenterar med doser och sliter på hjärnan på grund av det.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Vad säger rösterna?

Post by Luusje »

Har alldrig hört röster, men i psykos hörde jag djur, fåglar kommentera mig skrikandes. Kallas tydligen pseudohallucinationer.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36681
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad säger rösterna?

Post by memphis »

Jag har heller inga röster. Någon enstaka gång har det hänt bara.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad säger rösterna?

Post by amandara »

Samma här.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Vad säger rösterna?

Post by Lovesong »

Jag har inte rena röster men det är tankar som känns att komma från någon annan. Kallar det för röster. Rena ljud har jag hört några enstaka gånger bara. Det är trauma i hjärnan på något sätt tror jag som skapat en någon form av splittring. Från början kändes det som det var andra personer som var i mig och tänkte. Men desto mer jag integrerar mina "röster" desto mer känns det som om det är jag i en helhet. Det är nog det närmaste sättet jag kan beskriva det på. Det kognitiva fungerar bättre desto längre jag kommer och behovet av att vara starkt medicinerad har minskat för varje månad som går. Därför har jag sänkte stegvis från 150mg xeplion till 50mg under 1 år och 7-8 månader. Vilket i sig också har ökat den kognitiva förmågan.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

Jag har samma sak.. När läkaren pratade med mig första gången så frågade han mig om jag kände igen rösterna och det kunde jag litegran..
Den läkaren trodde inte jag hade psykos utan "gränspsykotisk".
Det som händer mig ju längre tid jag är utan medicin är att allt känns mer och mer overkligt tror jag.. Det är som jag hör något, eller märker något men när jag ser mig omkring så finns det ingenting som låter.. Lite märkligt.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Vad säger rösterna?

Post by Lovesong »

Klankedinken wrote: 01 Aug 2021, 08:40 Jag har samma sak.. När läkaren pratade med mig första gången så frågade han mig om jag kände igen rösterna och det kunde jag litegran..
Den läkaren trodde inte jag hade psykos utan "gränspsykotisk".
Det som händer mig ju längre tid jag är utan medicin är att allt känns mer och mer overkligt tror jag.. Det är som jag hör något, eller märker något men när jag ser mig omkring så finns det ingenting som låter.. Lite märkligt.
Jag tar mitt ansvar att trycka fram verkligheten på väldigt stort allvar. Det finns vetenskapligt bevisat idag att hjärnan ser inte skillnad på vad som är verklighet och fantasi. Därför är det otroligt viktigt att ta reda på för sig själv vad sin bild av verkligheten är och hur man ser på den. Är man osäker kan man prata med någon om det är friskt och sund bild av verkligheten man har. Sen håller man sig till den. Det är inte fel att ha fantasi heller. Jag spelar exempelvis på datorn och ser på dataspels streams. Det är ju en värld där människors fantasi möts och då är det ju under ordnade former.

Bästa sättet som kan förklara det på är att man behöver bli duktig på att tyda sina röster. Bara för de säger något betyder det inte att det är rätt och står skrivet i Sten. Lika så är det ju med sina vanliga tankar dom kan också ha fel. Så man får ta vad hjärnan säger med lite av en nypa salt. Hjälpa den att hålla den röda tråden.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

Jag har liknande ståndpunkt och jag fick den hjälpen av en teraeut.. Hur har du jobbat fram din metod?
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Vad säger rösterna?

Post by Lovesong »

Klankedinken wrote: 01 Aug 2021, 12:32 Jag har liknande ståndpunkt och jag fick den hjälpen av en teraeut.. Hur har du jobbat fram din metod?
Jag har provat mig fram och läst mycket på internet. Varit lyhörd för vad som triggar min sjukdom. Vill ju vara med i verkligheten och det som förenar mig till den. Så är väldigt fokuserad på att använda mig av det som funkar för det ska vara så. 😊
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

Enklare en så behöver det inte va :)
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Vad säger rösterna?

Post by Lovesong »

Klankedinken wrote: 01 Aug 2021, 13:54 Enklare en så behöver det inte va :)
Känner samma. :) En studie som finns skriver att i västvärlden är rösterna i allmänhet av mer elak natur än i en del andra länder. Attityden till sjukdomen är nog annorlunda så människor får oftare en paranoid form av schitzofreni här. Men samtidigt blir psykiatrin bättre och bättre så man får i alla fall vara tacksam över det.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Vad säger rösterna?

Post by Santina »

Jag hörde en röst (ung killröst) en gång som sa ”Jag ska sparka dig i tusen bitar!”. Efter det så kände jag massa små sparkar (eller mer som duttar) på hela kroppen, främst på benen. Jag är symtomfri idag, men kan fortfarande känna några enstaka sparkar på benen.

Lite senare, minns inte hur långt senare, en röst tillhörande en ung tjej som sa ”Hon njuter av det!”. Sparkarna kändes ju som lite lätt massage. 🤷🏼‍♀️
Post Reply