Vad säger rösterna?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

Santina wrote: 19 Nov 2021, 12:20 Jag hörde en röst (ung killröst) en gång som sa ”Jag ska sparka dig i tusen bitar!”. Efter det så kände jag massa små sparkar (eller mer som duttar) på hela kroppen, främst på benen. Jag är symtomfri idag, men kan fortfarande känna några enstaka sparkar på benen.

Lite senare, minns inte hur långt senare, en röst tillhörande en ung tjej som sa ”Hon njuter av det!”. Sparkarna kändes ju som lite lätt massage. 🤷🏼‍♀️
Hej på dig! Du låter inte som någon svår schizo-typ.. Vi har flera här med lite svårare sjukdom? Har du haft en drogutlöst psykos eller?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13112
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad säger rösterna?

Post by amandara »

Välkommen!
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vad säger rösterna?

Post by Koi »

Jag satt i 20 minuter och skrev upp allt som rösterna sa.

Det var 20 minuter av mobbing.

Och passivt bara ta emot utan att agera.

Visade sen läkaren.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad säger rösterna?

Post by Geta »

Koi,

Var tror du att dina röster härstammar ifrån? Har du blivit mobbad
tidigare i ditt liv?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vad säger rösterna?

Post by Koi »

Mobbad bara i 6 månader. När jag bytte skola.

Men har en ”taskig uppväxt” med mycket våld. Upp till 16 år.

Det tror vården är orsaken. Och familj tror det.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad säger rösterna?

Post by Cosmos »

Blir rösterna triggade av vissa saker?
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

jag har inte haft en idyll till barndom men nu allteftersom jag utmanat svårigheterna som finns känslomässigt så har det blivit bättre.. Man får jobba på barriären som finns mellan en själv och andra, att kommunicera det man vill etc..
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vad säger rösterna?

Post by Koi »

Cosmos wrote: 20 Nov 2021, 11:22 Blir rösterna triggade av vissa saker?
Triggade av ångest.

Triggade av jobbiga sociala situationer.

Ibland när jag är ensam. Då pratar jag högt.

Glömde var jag var. Diskuterade på busshållplatsen. Mindre bra.

En tant stirrade på mig och gick iväg en bit.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Vad säger rösterna?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 19 Nov 2021, 15:21
Santina wrote: 19 Nov 2021, 12:20 Jag hörde en röst (ung killröst) en gång som sa ”Jag ska sparka dig i tusen bitar!”. Efter det så kände jag massa små sparkar (eller mer som duttar) på hela kroppen, främst på benen. Jag är symtomfri idag, men kan fortfarande känna några enstaka sparkar på benen.

Lite senare, minns inte hur långt senare, en röst tillhörande en ung tjej som sa ”Hon njuter av det!”. Sparkarna kändes ju som lite lätt massage. 🤷🏼‍♀️
Hej på dig! Du låter inte som någon svår schizo-typ.. Vi har flera här med lite svårare sjukdom? Har du haft en drogutlöst psykos eller?
Jag loggas ut hela tiden så mitt inlägg försvann..

Hur kan du utläsa det på den lilla texten? Finns sparsamt med utsagor om folks symtom här tycker jag så det är svårt att veta. Men det stämmer nog ja. Jag har faktiskt inte fått en schizofrenidiagnos utan är diagnostiserad med ospecificerad icke-organisk psykos. Jag har haft tre psykoser det senaste året och varit på sjukhuset tre gånger, tre-fyra veckor åt gången. Men det är också de enda psykoser jag haft bortsett från en för ett par år sen som jag inte har nämnt för läkarna. Jag är 33 år. Har tvångsvård i öppenvården nu, får sprutor en gång i månaden.
Last edited by Santina on 21 Nov 2021, 16:32, edited 1 time in total.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

Santina wrote: 21 Nov 2021, 16:27
Klankedinken wrote: 19 Nov 2021, 15:21
Santina wrote: 19 Nov 2021, 12:20 Jag hörde en röst (ung killröst) en gång som sa ”Jag ska sparka dig i tusen bitar!”. Efter det så kände jag massa små sparkar (eller mer som duttar) på hela kroppen, främst på benen. Jag är symtomfri idag, men kan fortfarande känna några enstaka sparkar på benen.

Lite senare, minns inte hur långt senare, en röst tillhörande en ung tjej som sa ”Hon njuter av det!”. Sparkarna kändes ju som lite lätt massage. 🤷🏼‍♀️
Hej på dig! Du låter inte som någon svår schizo-typ.. Vi har flera här med lite svårare sjukdom? Har du haft en drogutlöst psykos eller?
Ska jag be om ursäkt?
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Vad säger rösterna?

Post by Santina »

Klankedinken wrote: 21 Nov 2021, 16:31
Santina wrote: 21 Nov 2021, 16:27
Klankedinken wrote: 19 Nov 2021, 15:21

Hej på dig! Du låter inte som någon svår schizo-typ.. Vi har flera här med lite svårare sjukdom? Har du haft en drogutlöst psykos eller?
Ska jag be om ursäkt?
Nejdå. Inläggen försvinner eftersom jag loggas ut hela tiden. Redigerade ovan inlägg. Jag har tagit droger förr men det var flera år innan första psykosen utlöstes. Jag har dock alltid känt igen mig i de negativa symtomen..
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad säger rösterna?

Post by Klankedinken »

Spännande! Jag är 33 år! Jag har diagnosen schizofreni men känner inte igen mig i sjukdomen, jag lägger en peng på dålig uppväxt. Det finns tusen förklaringar dock men jag vet inte riktigt vad icke organisk betyder? Är det p.g.a. något utifrån du blivit psykotisk?
Post Reply