ringt psykiatrin

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

partyjunkie

ringt psykiatrin

Post by partyjunkie »

idag har jag pratat med psykiatrin.. jag berättade för dom om konstiga saker som hänt.. jag fick vanliga svaret, dom tror inte på mig och så påstår dom att jag bara har vanföreställnigar och hör röster så jag får ingen hjälp :( skulle fortsätta som vanligt tills på onsdag nästa vecka..
min vanliga läkare som sköter medicineringen var inte där nu och kommer inte tillbaks förens på måndag.. jag sa att jag ville sluta med clozapin och börja med haldol istället.. får veta nästa vecka vad psyk säger :cry:
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: ringt psykiatrin

Post by zoegas »

Vad är det för upplevelser då?
Guest

Re: ringt psykiatrin

Post by Guest »

att jag gör saker som jag inte kommer ihåg och är kluven..
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12919
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: ringt psykiatrin

Post by amandara »

Jag har varit med om att skit hänt IRL. Samtidigt som jag varit psykotisk. Obra läge. Man är fråntagen sin medborgerligrättighet när man är psykotisk. De som vill illa kan göra vad som helst mot en psykotisk utan att folk tror på en.

Fortsätt kommunicera, till psykiatrin, ditt läge. Ditt välmående är deras ansvar. Basically. Du vet inget om mediciner - det vet de. Du kanske inte vet vad som är verkligt och inte - och det ska de hjälpa dig med.

Hoppas det blir bra för dig.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: ringt psykiatrin

Post by zoegas »

Dissociation? Det hjälper inte neuroleptika mot.
partyjunkie

Re: ringt psykiatrin

Post by partyjunkie »

vad ska man ha mot det då??
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ringt psykiatrin

Post by Geta »

Grunda sig. Stå stadigt på jorden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: ringt psykiatrin

Post by zoegas »

Det finns inget botemedel. SSRI kan hjälpa. Sen finns det tekniker som Geta säger. Som går ut på att känna efter. Klämma på sig själv och sånt. DID finns inget att göra åt. Men det hjälper ju definitivt att ha en diagnos. Så man kan hantera det. Få råd, hjälp, stöd osv.
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Undrar varför man får dissociation, har alltid misstänkt att det har med droger att göra.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: ringt psykiatrin

Post by Safir »

Klangen wrote: 10 Dec 2022, 16:20 Undrar varför man får dissociation, har alltid misstänkt att det har med droger att göra.
Oftast av trauma. PTSD t.ex. är en form av dissociation.
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Fick ett bra svar av en behandlingspedagog. Hon sa att dissociation finns för dom med de svåraste fallen av schizofreni och jag tror att det inte alls är vanligt.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ringt psykiatrin

Post by Krokus »

Dissociativa störningar antas vara till och med lika vanliga som depression. Uppskattningarna varierar mellan 1,4–10 procent. Störningen konstateras oftare hos kvinnor, men det är möjligt att den är lika vanlig hos män men identifieras mer sällan.
Från https://www.mtkl.fi/mtkl-pa-svenska/dis ... torningar/

Visserligen en finsk sida.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply