ringt psykiatrin

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

konstigt.. hur vanligt är det hos dom med schizofreni dÅ?
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Det svarar inte riktigt på frågan krokus..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36666
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ringt psykiatrin

Post by Geta »

Klangen wrote: 11 Dec 2022, 11:20 Fick ett bra svar av en behandlingspedagog. Hon sa att dissociation finns för dom med de svåraste fallen av schizofreni och jag tror att det inte alls är vanligt.
De tror så mycket som inte stämmer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

"De enda som var mer schizofrena än dom schizofrena var dom som led av Dissociativ personlighetsstörning.( Ref, Colin Ross MD)"

Här har du hennes påstående.. Det är det du ska kolla på inte dina slumpmässiga sökanden och ifrågasättande av mig. Ditt hat för mig tillför ingenting till diskussionen.
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Av dom som hade dubbeldiagnos, av ovan nämnda, var de flesta kvinnor, och hade också varit utsatta för övergrepp som barn till 90% ( Colin Ross MD)
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Ber om ursäkt men det är så jag känner.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ringt psykiatrin

Post by Krokus »

I denna tråd på Viska.se har Admin1 skrivit flera intressanta saker om dissociation.

https://www.viska.se/kunena/psykoser-oc ... der#708753
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Är mer intresserad av om schizofreni är en dissociations sjukdom eller inte..
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: ringt psykiatrin

Post by Safir »

Klangen wrote: 12 Dec 2022, 09:32 Är mer intresserad av om schizofreni är en dissociations sjukdom eller inte..
Intressant fråga!
Jag har tänkt på om vården ibland/ofta misstar dissociation för schizofreni. Man kan ju t.ex. höra röster vid dissociation.
Hoppas att nån forskargrupp tar tag i det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36666
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ringt psykiatrin

Post by Geta »

Dissociation ska vara ovanligt. Det förekommer mest bara i filmer.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klangen

Re: ringt psykiatrin

Post by Klangen »

Av kvinnan jag pratade om fick jag en länk till "världens ledande psykiater" i dissiciation. I den videon så berättade han att han hypnotiserat patienter och fått fram att dom gjort galna saker fast som en annan del av sig själv. Att dom är kvinna i 30 års åldern men agerat som sitt 14 åriga jag...

Det lät komplicerat men han hade skakat fram 3 fall av dissociativ personlighetstörning på sina tre första patienter med hypnos..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36463
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: ringt psykiatrin

Post by memphis »

Så 3 av 3 hade denna störning. Låter inte så lovande.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply