Going all carb

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13276
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Going all carb

Post by amandara »

Zoidar wrote: 25 Sep 2022, 01:10
amandara wrote: 25 Sep 2022, 01:06 Jag äter inte bär men massa grönsaker. Borde nog äta lite frukt.
Faktiskt mailat livsmedelsverket om det. Om man behöver äta frukt och bär när man äter grönsaker. Har inte fått svar än.
Ah intressant! Rapportera gärna här när du får svar på det.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Going all carb

Post by Zoidar »

amandara wrote: 25 Sep 2022, 01:11
Ah intressant! Rapportera gärna här när du får svar på det.
Ja, visst!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Going all carb

Post by Zoidar »

Tar lite tid innan jag mejslat in den nya dieten, men blir nog inte så mycket kolhydrater som jag tänkte.

Frukost/Lunch: Havregryn mee mmd honung
Middag: Broccoli, spenat, lax
Kvällsmat: Fem ägg
Nattmat: Havregryn med honung
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Going all carb

Post by Zoidar »

amandara wrote: 25 Sep 2022, 01:11
Ah intressant! Rapportera gärna här när du får svar på det.
Nu kom svaret från livsmedelsverket.

"Det är alltid bra att variera mellan många olika sorters grönsaker, frukter och bär. Men om du äter olika sorter, gärna med olika färger, av grönsaker, rotfrukter, och baljväxter får du ändå i dig många av de näringsämnen som frukten bidrar med. Det är vissa antioxidanter som främst finns i frukt och bär som du nog missar, men det är inget du får bristsymtom av.

I studierna som ligger till grund för rådet om 500 gram grönsaker och frukt är det en blandning av grönsaker och frukt som har studerats. Jag känner inte till några studier där deltagarna endast ätit grönsaker och inte några frukter och bär. Det innebär dock inte att det inte skulle gå bra."
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13276
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Going all carb

Post by amandara »

Zoidar wrote: 30 Sep 2022, 14:05
amandara wrote: 25 Sep 2022, 01:11
Ah intressant! Rapportera gärna här när du får svar på det.
Nu kom svaret från livsmedelsverket.

"Det är alltid bra att variera mellan många olika sorters grönsaker, frukter och bär. Men om du äter olika sorter, gärna med olika färger, av grönsaker, rotfrukter, och baljväxter får du ändå i dig många av de näringsämnen som frukten bidrar med. Det är vissa antioxidanter som främst finns i frukt och bär som du nog missar, men det är inget du får bristsymtom av.

I studierna som ligger till grund för rådet om 500 gram grönsaker och frukt är det en blandning av grönsaker och frukt som har studerats. Jag känner inte till några studier där deltagarna endast ätit grönsaker och inte några frukter och bär. Det innebär dock inte att det inte skulle gå bra."
Aha tack Zoidar. Here we go vegetarian - men ska nog ändå lägga in någon frukt då och då. Grönsaker, rotfrukter, baljväxter har jag fått in i kosten so far. Om inte annat kan en äta frukt som sötsak istället för godis.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Going all carb

Post by Zoidar »

Tänker likadant, kommer nog lägga in lite frukt och bär oavsett.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36981
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Going all carb

Post by memphis »

Nyttig mat är dyrt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply