Indragen kontaktperson till brukare

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

Min klient fick avslag i förvaltningsrätten. Om beslutet inte överklagas kommer uppdraget avslutas i november. Väntat, men skittrist! :(
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36940
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Geta »

Det är besparingar överallt nu.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

Geta wrote: 30 Oct 2023, 18:17 Det är besparingar överallt nu.
De svaga körs över i vanlig ordning. :(
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

Jag har ju tidigare funderat på att gå ner i arbetstid. Kanske ta vara på detta tillfälle och inte be om en ny klient. Inte helt fel med en ledig kväll till i veckan. :think:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36940
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Geta »

Bra förslag! :D
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

Pratat med klientens boende. De kommer överklaga beslutet till kammarrätten. Får se om de tar upp fallet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

Det blir 2000kr mindre att leva på i månaden. Jag reder ut det, men det är en ansenlig summa.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12655
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by zoegas »

2000 är mycket pengar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 01 Nov 2023, 16:12 2000 är mycket pengar.
Ja verkligen! Han är den klient jag har med högst arvode.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

Jag kan ju inte fortsätta träffa honom som vanligt om jag inte får betalt. Då visar jag ju till myndigheten att det funkar precis lika bra utan kontaktperson. Bryta kontakten helt klarar inte mitt hjärta. Så någon form av kontakt får vi fortsätta med. Exakt hur det ska se ut vet jag inte. Jag är rätt säker på att jag är en viktig pusselbit till hans liv och trygghet. När jag började träffa honom mådde han mycket dåligt. Rädd att han ska hamna där igen. Väldigt svår sits jag sitter i. :(

Iof kan ju kammarrätten komma med annat beslut, men det känns rätt hopplöst. Lite som de redan i förväg beslutat utgången. En vän till honom som var i en liknande situation förlorade rätten till kontaktperson förra året.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23243
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Zoidar »

Mår mycket dåligt av osäkerheten.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Indragen kontaktperson till brukare

Post by Krokus »

Detta kanske låter hårt:

Det är inte ditt ansvar att se till att killen mår bra. Det är däremot ditt ansvar att du mår bra. Sätt dig själv i första hand. Din hälsa. Jobbet kommer längre ner på prioriteringslistan. Du är inte ditt jobb. Det finns fler personer i killens liv än du. Han bor väl på ett gruppboende med personal?

Vet inte om du minns Drummer? Han var ett klassiskt exempel på en person som trodde att hans mående skulle bli mycket bättre, om han "skaffade" en tjej. Tjejen skulle hjälpa honom att må bra, enligt honom. Det är inte så det fungerar!

Det är ens eget ansvar (som vuxen) att ta hand om sitt mående, inte en partner eller ledsagare. Visst kan man ta hjälp av professionella (t ex psykolog, terapeut, dietist, pt, läkare osv) men de kan bara komma med verktyg. Sedan måste du själv använda verktygen i vardagen.

Jag tycker inte att du ska ta ut energi och tid på killen när jobbet är över. Men du gör såklart som du själv vill. Du förlorar dig själv genom att vara en people pleaser. Att vara en people pleaser är att ständigt säga till andra "du får kliva över mina gränser hur mycket du vill, jag gör vad som helst för dig". Det är osunt!

Om det vore din bästa vän som var i din sits, hur hade du sagt till denne då? Hade du verkligen sagt till bästisen att hen ska jobba utan att få betalt?

Zoidar, försök sätt dig själv i första rummet. Det är svårt när man är ovan. Men försök! Ingen tackar dig när du har bränt ut dig. Och vi med psykisk sjukdom är extra stresskänsliga och därmed extra mottagliga för utbrändhet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply