Schizofreni prodromalfas

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Anna

Schizofreni prodromalfas

Post by Anna »

Hej!

Jag är en 29-åring tjej som är rädd att jag håller på att utveckla schizofreni, alltså att jag är i den prodromala fasen. Har under en lång tid känt att jag håller på att förändras, tappat intresse för vänner och annat som tidigare intresserande mig.

Skulle vilja veta hur ni med schizofreni upplevde den prodromala fasen, för att kunna jämföra med min egna upplevelse. Om ni orkar och har lust att delge?
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24622
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Leakim97 »

Har haft schizofreni sedan jag var 19 år, är 25 idag

För mig började det i andra året på gymnasiet, fick mera ångest, hade det svårare att fungera socialt och började få väldigt svårt att tänka med mycket tankestörningar, desorienterat tänkande. Började tappa intresset för vänner och aktiviteter överlag. Likgiltighet och passivitet, ingen motivation överhuvudtaget. blev Orkeslös och passiv, svårt att komma igång och att göra saker. Typ åt det apatiska hållet. Sedan fick jag vanföreställningar det kändes som att jag var iaktagen övervakad och förföljd. Kändes som jag hade kontakt med de på tvn och i tidningar. Ansikten på människor blev förvrängda.

schizofreni psykos är positiva symtom, negativa symtom och kognitiva symtom.

positiva symtom hallucinationer vanföreställningar

kognitiva symtom, svårt med att tänka uppmärksamhet processhastighet mm.

Negativa symtom (Funktionsbortfall som kommer med psykossjukdomen schizofreni) avflackat känsloliv, likgiltighet, brist på motivation, glädjelöshet)

Prodromalfasen för mig var säkert 1-2 år

Hoppas verkligen att du inte håller på att utveckla schizofreni
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by amandara »

Hej! Jag var 29 när jag blev sjuk men jag kommer inte ihåg så mycket av det att jag kan samla ihop det och beskriva det. Men jag blev knallsjuk från den ena dagen till den andra. Det hade funnits några förvarningar. Men det var svårt för mig att tolka dessa förvarningar som psykos för jag hade inga referensramar för vad psykos var. Jag trodde att det jag upplevde var verkligt.
Anna

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Anna »

Leakim97,

Hade du vanföreställningar under prodromet? När började de från det att du började må sämre?
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24622
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Leakim97 »

Jag började få känslor av iaktagen övervakad förföljd typ i slutet av prodramalfasen när det hade övergått till psykos, typ första psykos skovet. Själva prodromalfasen började minst 1 år innan det
Kanske?

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Kanske? »

Man och började få små symptom väldigt tidigt. Det var som att när vuxenlivet började komma så blev världen allt mörkare och skrämmande.
Jag var 23 när jag fick min diagnos men hade varit i vården sedan jag var 19.

Typiskt för prodromal fas är att livet ter sig mer skrämmande och ångestfyllt och att man gradvis drar sig tillbaka och blir rädd. Min tolkning är att man skräms till isolering men det kan också va så att man får negativa symptom som gör det jobbigare att fungera utöver det mentala skiftet!
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Koi »

Jag minns inte alls. Missbrukade alkohol och morfintabletter i 10 år. Rekommenderas ej. Började höra röster när jag var 15 år. Löste skiten med mycket alkohol. Märkte att proven i skolan gick lika bra nykter som packad.

Slutade med dem 10 månader innan psykosen var ett faktum. Då var jag 30 år.

Minns saker som att familjemedlemmar skulle döds mig i sömnen. Slutade sova. Trodde min chef var satanist. Var massa saker. Jaja. Det kanske är efter prodromomalfasen. Vilket jävla ord. Vem kom på den?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Geta »

Jag är uppvuxen på landsbygden. När jag var 17 år flyttade jag till
närmaste stad för att få praktik innan jag skulle söka in till
arbetsterapeutskolan. Då började jag känna mig konstig. Sedan gick
jag sjukvårdsbiträdeskurs för att mer praktik. Det var väldigt stressigt
att göra praktiken på avdelningar. Då gick jag in i en djup depression.
Ändå så sökte jag till arbetsterapeututbildningen och kom in där konstigt
nog. På andra terminen fick jag min första psykos. Det gjordes djurexperiment
på skolan i anatomi och fysiologi. Det klarade jag inte av. Då kom jag till
ett mentalsjukhus. Där var jag en månad. Sedan dess har jag haft flera
psykoser. Jag jobbade flera år i sjukvården. Var en bra skådespelare.
Talade inte om mina vanföreställningar. När jag blev 40 år förbättrades jag.
Det var då jag blev sjukpensionerad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Anna

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Anna »

Tack för era svar!

När jag läst på har jag förstått att typiskt för den prodromala fasen är att man känner att man förändras psykiskt. Var det något ni reflekterade över? Jag känner mig väldigt förändrad..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Geta »

I början är det väldigt svårt att förstå innan man hamnar i ett fack.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Anna

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Anna »

Geta,

Menar du att det är svårt att få grepp om vad det är som håller på att hända med en innan man får en diagnos?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Geta »

Ja, man själv brukar inte förstå det. Inte många vet vad schizofreni är.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply