Schizofreni prodromalfas

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Kanske?

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Kanske? »

Håller med Geta att det är ett fåtal som kan diagnostisera schizofreni! Det är en ovanlig sjukdom och det krävs att du ska va psykiater för att göra en lämplig diagnos.

Däremot är det så att om du känner att du förändrats så borde det finnas en orsak till det!

Ta kontakt med vården, i schizofrenins fall så är det extra bra om du kan "mota olle i grind"! Alltså att fånga det så tidigt som möjligt! Experterna känner igen tecken på den här sjukdomen på ett sätt som andra inte gör!
Kanske

Re: Schizofreni prodromalfas

Post by Kanske »

Det är ett spännande fenomen! Mina föräldrar märkte en förändring hos mig under tonåren och kunde inte riktigt förklara den. En psykolog hade sagt autism, en annan ADHD och jag hade gått till skolkurator och frågat om hon upptäckt något.

Jag upplevde nog att jag tappade tilltron till livet och att framtiden var stöpt i mörker.

En psykolog sa att jag hade blivit avskräckt från vuxenlivet.
En annan sjuksyster gjorde ett KASAM test på mig vilket gav ett väldigt lågt resultat.

Jag fick i alla fall Abilify och fick flytta in på ett boende för psykossjukdom i några månader innan det stängde och jag fick flytta ditt där jag bor nu!

KASAM står för känslan av sammanhang och är ett påfund av Aron Antonovsky! Han studerade kvinnor som levt i koncentrationsläger och fann att människor som hade högre resultat av "KASAM" levde bättre liv trots att dom gått igenom något så hemskt som koncentrationsläger! Därför gjorde man det på mig och vad testet visar är vilken motståndskraft man har mot livets törnen. Ett högt kasam gör att man inte blir lika sårbar trots att det är jävligt och eländigt. Ett lågt KASAM visar att personen är känslig och inte klarar så mycket motgångar etc.
Post Reply