Nått buffert och slutar spara

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Krokus »

Geta wrote: 01 Nov 2022, 14:05 Jag har blivit sjukligt snål.
Jag vet varför. Du planerar att köpa en ny perserkattunge.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Geta »

Krokus wrote: 01 Nov 2022, 17:19
Geta wrote: 01 Nov 2022, 14:05 Jag har blivit sjukligt snål.
Jag vet varför. Du planerar att köpa en ny perserkattunge.
:lol:
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 01 Nov 2022, 17:19
Jag vet varför. Du planerar att köpa en ny perserkattunge.
Säkert?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Krokus »

Hehehehe, det var en hemlis, men jag kunde inte låta bli att berätta för alla. ;)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 01 Nov 2022, 21:29 Hehehehe, det var en hemlis, men jag kunde inte låta bli att berätta för alla. ;)
:D
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Idag har jag funderat på pengar igen. Jag har motstridiga tankar. Ena tanken är att vara nöjd med en buffert på 100 000kr. Den andra tanken är att fortsätta spara mer. Frågor som kommer är om jag sparar mer, vad ska jag ha pengarna till? I dagsläget behöver jag inte mer pengar än att det går runt. Jag reser sällan och bränner inga stora summor. Jag köpte iof en mobil nu för 10 000kr, men den lär jag säkert ha i fem år.

Jag skulle iof kunna spara till en lägenhet eller en stuga, men är tveksam till att äga min bostad. Någon dyrare bil vill jag inte ha, kör ju knappt. Jag är inte så dyr i drift. Köper sällan nya kläder och mycket resor blir det inte heller. Det jag bränner mest pengar på är mat.

Kom på nu att det kan vara bra att ha pengar om man ska laga tänder eller gå till en privat läkare/psykolog. En annan cool sak skulle vara att bo i en välutrustad husbil, men det är mest en fantasi för min del. Spara stora pengar är mycket av en "tänk om - tanke", ett trygghetsbeteende, tror jag. Jag tycker inte om det! Känner mig låst under sparandets gissel.

Image
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Klankedinken »

Sökte och läste på Google om orsaker att månadsspara men i princip allting handlade om HUR man skulle göra. Allt från ränta på ränta effekten till varför man skulle pytsa in lite under lång tid på aktie/fonder.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 28 Apr 2023, 00:05 Sökte och läste på Google om orsaker att månadsspara men i princip allting handlade om HUR man skulle göra. Allt från ränta på ränta effekten till varför man skulle pytsa in lite under lång tid på aktie/fonder.
Ingen vet varför. Alla sparar för säkerhets skull. :lol:
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Geta »

Svenska folket har levt över sina tillgångar. Svenskarna är bland de
mest skuldsatta i Europa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Richard »

Jag fick en större summa pengar av min pappa, nu vet jag inte om jag ska spara det eller åka till Thailand i vinter?

Två polare åker till Thailand under vintern o de har frågat om jag vill följa med. Dom har redan gift bort mig... Men så åker dom till Pattaya o det har dåligt rykte, då tror folk att man är där för att köpa kvinnor...?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Krokus »

Richard wrote: 28 Apr 2023, 08:27 Dom har redan gift bort mig...
Oj, skulle du verkligen orka med en fru? Du som behöver mycket eget utrymme.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nått buffert och slutar spara

Post by Geta »

Richard,

Vad säger din pappa om att du ska åka till Thailand och skaffa en fru.
Är han med på konceptet?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply