Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Krokus »

I artikeln står det att muskelvärk kan bero på annat än statiner. Det låter som att läkarna vill skylla ifrån sig, att statiner inte är superfaliga och samtidigt säga att patienterna får skylla sig själva att de blir äldre.

Och javisst kan man få muskelvärk av annat också!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37187
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Geta »

Ja, det är så jag upplever det. Då och då måste Läkemedelsindustrin
göra reklam för statiner. Det handlar om mycket pengar. Men i läkar-
etiken ingår också att inte skada patienten med behandlingen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Iatrogen
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Krokus »

Det är nog liknande med preventivmedel. Kvinnor blir påprackade hormoner (med vissa allvarliga biverkningar, t ex blodproppar) medan det knappt finns några preventivmedel för män.

Min och många andra kvinnors erfarenheter är att barnmorskor och gynekologer vill sätta i hormonella preventivmedel direkt, och utlovar guld och gröna skogar till patienterna. Som att p-piller m.m. vore något mirakel som funkar mot alla besvär.

När vaccinen mot covid-19 kom sades att det fanns risk för blodpropp. Däremot är risken för blodpropp mycket högre för kvinnor som har hormonella preventivmedel! Vem bryr sig? :roll:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37187
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Geta »

Tidigare skulle kvinnor i klimakteriet absolut ha hormonell behandling.
Resultat blev att de fick cancer. Klimakteriet är ingen sjukdom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8239
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Richard »

Jag äter Atorvastatin o har inte märkt av några biverkningar. Innan hade jag Simvastatin, inte heller där några biverkningar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23459
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Zoidar »

Richard wrote: 03 Oct 2022, 20:44 Jag äter Atorvastatin o har inte märkt av några biverkningar. Innan hade jag Simvastatin, inte heller där några biverkningar.
Har du haft dåliga kolesterolvärden?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8239
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Richard »

Zoidar wrote: 03 Oct 2022, 20:45
Richard wrote: 03 Oct 2022, 20:44 Jag äter Atorvastatin o har inte märkt av några biverkningar. Innan hade jag Simvastatin, inte heller där några biverkningar.
Har du haft dåliga kolesterolvärden?
Ja, jag har ev. blivit bättre nu när jag gått ner i vikt. Ska kolla vid nästa hälsokontroll. Men jag har läst nånstans att statiner bör vara livslång behandling.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23459
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Zoidar »

Richard wrote: 03 Oct 2022, 20:46
Ja, jag har ev. blivit bättre nu när jag gått ner i vikt. Ska kolla vid nästa hälsokontroll. Men jag har läst nånstans att statiner bör vara livslång behandling.
Låter bra! Kolla upp det!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Statiner orsakar sällan muskelvärk (DN)

Post by Koi »

Hade Atorvastatin i ett halvår och mina levervärden gick åt helvete. Slutade med den tvärt. Och värdena är på väg ner.
Post Reply