Pensionsspara och bostadstillägg

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12265
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by zoegas »

Zoidar wrote: 20 Oct 2022, 11:48 Jag har svårt vara ansvarig med pengar.
Nä? Du har ju undanstoppat en förmögenhet. En annan lever på havregrynsgröt halva månaden,
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 20 Oct 2022, 12:29 Nä? Du har ju undanstoppat en förmögenhet. En annan lever på havregrynsgröt halva månaden,
Det är väl delvis sant. Relativt naturligtvis. Har ju sparat ihop min buffert. :mrgreen:

Kluven om jag ska spara mer. Kanske bättre hålla bufferten på samma nivå. Tror egentligen inte på pensionsspara. Tror inte på ekonomisk rikedom i huvud taget.


Tänkvärt:

Lukas 12

13 Någon i folkmassan sade till honom: "Mästare! Säg till min bror att han ska dela arvet med mig." 14 Jesus sade till honom: "Människa, vem har satt mig till skiljedomare mellan er?" 15 Sedan sade han till dem: "Se till att ni aktar er för all slags girighet, för livet handlar inte om att ha överflöd på ägodelar."
16 Och han berättade en liknelse för dem: "En rik mans åkrar hade gett god skörd. 17 Han frågade sig själv: Vad ska jag göra? Jag har ingen plats för mina skördar. 18 Så här ska jag göra, tänkte han: Jag river mina lador och bygger större, och där samlar jag all min säd och allt mitt goda. 19 Sedan ska jag säga till mig själv: Kära själ, du har samlat mycket gott för många år. Ta det nu lugnt. Ät, drick och var glad.
20 Men Gud sade till honom: Din dåre! I natt ska din själ avkrävas dig. Vem ska då få det du har samlat? 21 Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud."


Det är lätt att bli girig... Det gäller väl alla?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Krokus »

För några dagar sedan pratade en kvinna på Folksam (där jag har tecknat hundförsäkring) med mig om att pensionspara. Hon undrade såklart om jag jobbar, vilket jag inte gör. Däremot har jag jobbat förr.

Tyvärr visade det sig att arbetsgivaren inte betalade in någon tjänstepension för mig till Fora, för att jag var för ung! Det är tydligen en åldersgräns. Är den anställde under 25 år, behöver inte arbetsgivaren betala in någon till tjänstepensionen. Skitdåligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 20 Oct 2022, 13:21 För några dagar sedan pratade en kvinna på Folksam (där jag har tecknat hundförsäkring) med mig om att pensionspara. Hon undrade såklart om jag jobbar, vilket jag inte gör. Däremot har jag jobbat förr.

Tyvärr visade det sig att arbetsgivaren inte betalade in någon tjänstepension för mig till Fora, för att jag var för ung! Det är tydligen en åldersgräns. Är den anställde under 25 år, behöver inte arbetsgivaren betala in någon till tjänstepensionen. Skitdåligt.
Jag får ingen tjänstepension för kontaktperson, möjligtvis för ledsagning, osäker.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Krokus »

Zoidar,

Meh, vad tråkigt! :(
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 20 Oct 2022, 15:13 Zoidar,

Meh, vad tråkigt! :(
Får nog räkna med lägsta pensionen, men finns ju bostadstillägg.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36007
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Geta »

Zoidar,

Du får söka fonder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Zoidar »

Geta wrote: 20 Oct 2022, 19:14 Zoidar,

Du får söka fonder.
Kan man det som pensionär?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36007
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Geta »

Det tror jag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Zoidar »

Geta wrote: 20 Oct 2022, 19:19Det tror jag.
Jaja finns väl värre saker att oroa sig över väl?

Om man nu är den oroliga typen. :geek:
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36007
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Geta »

Nissegossen är 70+ och söker fonder. Det är en kurator som gör det
åt honom. Det är en fond från Pripps, där han jobbade. Admin1 på
gamla Viska tipsade om det. Det hade stått i DN.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Zoidar »

Geta wrote: 20 Oct 2022, 19:42 Nissegossen är 70+ och söker fonder. Det är en kurator som gör det
åt honom. Det är en fond från Pripps, där han jobbade. Admin1 på
gamla Viska tipsade om det. Det hade stått i DN.
Ja, just det.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply