Pensionsspara och bostadstillägg

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Zoidar »

Jag har börjat pensionspara, men mina känslor är dubbla. Å ena sidan tycker jag det är bra att trygga tiden som 65+ ekonomiskt. Å andra sidan gillar jag inte planera så långt i framtiden. Det är inte ens säkert jag blir 65år. Är det inte bättre använda pengarna nu? Som sagt, tankarna går åt två olika håll. Det ena är ett trygghetstänk. Tänk om? Det andra är att förtröstanstänk på framtiden. Sen ser jag problem med trygghet i pengar. Pengar skyddar ju t.ex. inte mot sjukdom. Pengar ger bara ett partiellt skydd.

Image
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Geta »

Pensionsspara ska man väl göra bara om man har ett överskott i
dagens läge.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Richard »

Min pappa ringde igår o sa att han ska sluta jobba, o att han säkrat min o min systers pensioner. Är väldigt tacksam för det. Det gjorde redan min farfar, han var rik men levde väldigt sparsamt.

Varken jag eller min syster har eller ska ha några egna barn, så vi måste lajva upp pengarna, så de inte går till Allmänna Arvsfonden!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Krokus »

Richard,

Gäller inte testamente om man är barnlös? Jag tänkte om du kanske vill att det som blir över när du dör, ska gå till ett katthem eller något liknande?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Geta »

Jag tänkte på föreningen Attention.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Pensionsspara och bostadstillägg

Post by Richard »

Krokus wrote: 26 Mar 2023, 10:03 Richard,

Gäller inte testamente om man är barnlös? Jag tänkte om du kanske vill att det som blir över när du dör, ska gå till ett katthem eller något liknande?
Jo, det ska det naturligtvis! Blir det nått kvar så testamenterar jag det till Kattkommando Syd, eller en del, som Geta sa, till någon autismförening eller liknande.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply