Eftergymnasial utbildning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Eftergymnasial utbildning

Post by Fantasio »

Det smärtar mig att tänka på att jag är lågutbildad. Hade velat utbilda mig till något inom IT. Jag är inte dummare än någon annan, jag hade klarat av universitetsutbildning. Att kasta bort sitt liv på att sitta hemma och glo känns inget vidare. Varför pratade inte mamma och pappa allvar med mig? Gav mig en spark i baken, det hade jag kunnat behöva. Jag gick ur gymnasiet och tog ett arbete, på den vägen var det tills jag blev sjuk. Jag har kastat bort mitt liv, jag som är överintelligent. Det har slagit över i dårskap för mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by memphis »

Är du yngsta barnet, Fantasio? Kanske är ett därför dina föräldrar inte pressade dig? Minstingen brukar komma undan med det mesta :)

Men jag känner igen mig i vad du skriver. Jag har visserligen studerat på universitetet, men inte slutfört studierna, så det blev inget av mig. Jag anser också att mitt liv varit ganska bortkastat. Man får lära sig att leva med det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Geta »

Fantasio,

Du hade nog inte kunnat hindra insjuknandet i psykisk sjukdom med
högre utbildning. Det finns flera med högre utbildning som ändå har
insjuknat i schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Fantasio »

Det sägs att man inte ska ångra att man inte gjort saker när man ligger på sitt yttersta. Så blir det inte för mig. Jag är mellanbarn, för övrigt.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Richard »

Jag hade tänkt bli sjukhusfysiker, men jag kompletterade inte ens gymnasiet, eftersom jag blev sjuk. Mina föräldrar hade dock förståelse för det, annars var jag ganska pressad av dom i grundskolan. De sa att jag "var tvungen" att läsa tyska istället för teknik som man kunde välja på. Sen "tvingade" dom mig till att spela instrument när jag var 10-11 år gammal. Inte tvingade som i att hota med stryk o sånt, men de var ganska hårda ändå med det.

Jag upplevde mig mer pressad än min 2 år yngre syster, hon var inte särskilt duktig i skolan, men hon har nu jobb på apoteket o fått en massa internutbildning, dock är hon inte farmaceut-utbildad.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Krokus »

Mina föräldrar pressade mig mycket med studier, antagligen för att de själva inte har någon längre utbildning. (Mamma har gymnasieutbildning och pappa har gymnasieutbildning plus i dagens mått mätt en KY.)

Jag försökte bli civilingenjör, men blev ordentligt sjuk under sommaren direkt efter gymnasieexamen. Egentligen tror jag att civilingenjör inte hade passat mig ändå. Jag ville tjäna pengar och ha råd att åka bort på semestern.

Hur som helst har jag gått gymnasiet med helt ok betyg. Universitetsstudierna har jag inte slutfört och kommer inte göra heller.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Fantasio »

Jag har ingen aning om vad en civilingenjör pysslar med. Men det är säkert bra betalt i alla fall. Du har fortafarande tid att studera, Krokus. Du är fortfarande relativt ung.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Geta »

Problemet är att man kan dra på sig en massa studielån om man hinner
studera innan man insjuknar och hinner jobba ett tag. amandara sitter
i den sitsen. Annars kan man få studielånet avskrivet vid låg inkomst.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Richard »

Fantasio wrote: 12 Oct 2022, 21:12 Jag har ingen aning om vad en civilingenjör pysslar med. Men det är säkert bra betalt i alla fall. Du har fortafarande tid att studera, Krokus. Du är fortfarande relativt ung.
Min pappas kompis (men han dog för några månader sen), var civilingenjör o programmerade Robotsystem 90; https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_90 hos Bofors. Inte ensam naturligtvis, men han var med om att skapa det. Det var mycket hemligt. Annars är nog civilingenjör ganska tråkigt (kanske för att jag inte är så glad i matte), men man tjänar bra i.a.f.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Zoidar »

En polare som är civilingenjör på paketeringsföretag sa att hans jobb är skittråkigt, men han tjänar svinmycket.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Geta »

Min systerdotters man är civilingenjör på Volvo. Jag har inte hört att
hans jobb är tråkigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 12 Oct 2022, 21:12 Jag har ingen aning om vad en civilingenjör pysslar med. Men det är säkert bra betalt i alla fall. Du har fortafarande tid att studera, Krokus. Du är fortfarande relativt ung.
Tid, ja. Lärt mig hantera stress på ett bra sätt, nej.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply