Eftergymnasial utbildning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Eftergymnasial utbildning

Post by Fantasio »

Det smärtar mig att tänka på att jag är lågutbildad. Hade velat utbilda mig till något inom IT. Jag är inte dummare än någon annan, jag hade klarat av universitetsutbildning. Att kasta bort sitt liv på att sitta hemma och glo känns inget vidare. Varför pratade inte mamma och pappa allvar med mig? Gav mig en spark i baken, det hade jag kunnat behöva. Jag gick ur gymnasiet och tog ett arbete, på den vägen var det tills jag blev sjuk. Jag har kastat bort mitt liv, jag som är överintelligent. Det har slagit över i dårskap för mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by memphis »

Är du yngsta barnet, Fantasio? Kanske är ett därför dina föräldrar inte pressade dig? Minstingen brukar komma undan med det mesta :)

Men jag känner igen mig i vad du skriver. Jag har visserligen studerat på universitetet, men inte slutfört studierna, så det blev inget av mig. Jag anser också att mitt liv varit ganska bortkastat. Man får lära sig att leva med det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Geta »

Fantasio,

Du hade nog inte kunnat hindra insjuknandet i psykisk sjukdom med
högre utbildning. Det finns flera med högre utbildning som ändå har
insjuknat i schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Eftergymnasial utbildning

Post by Fantasio »