De godaste smörgåsarna

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

Jag äter helst pain riche och till det vill jag ha en smulig, vällagrad ost med mycket smak. Till det äter jag rädisor, men skivar dem inte. Jag tar tuggor av hela rädisan. Västerbottenost och brännvinsost gillar jag skarpt. Vad mer för ostar har jag glömt? Förr om åren köpte jag långa baguetter med frön på, nu blir det aldrig av.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Zoidar »

Tycker en köttbullsmacka med salladsblad, ättiksgurka och rödbetssallad slår der mesta.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

Ättiksgurka har jag aldrig haft på köttbullemacka. Mormor o mamma hade det till maträtter. Man kanske skulle testa.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 20 Oct 2022, 00:19 Ättiksgurka har jag aldrig haft på köttbullemacka. Mormor o mamma hade det till maträtter. Man kanske skulle testa.
Hm har för mig de i Falkenberg hade ättiksgurka. Är inte helt säker. Kan varit leverpastejmackan.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

Jag blev tvungen att googla. Det jag trodde var smörgåsgurka heter tydligen ibland ättiksgurka. Den är en av sakerna jag väljer bort när jag är på Subway. Har fått för mig att jag inte gillar smörgåsgurka.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dagobertmacka
En sådan skulle man vilja smaka.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: De godaste smörgåsarna

Post by zoegas »

En rejäl landgång är något av det godaste jag vet. Men de är svåra att få tag på. En smörgåsbutik fanns för många år sedan där de vräkt på rejält med godis. De lade ner. De som är i affären nu är snåla och ser torra ut.

En Dansk smörrebröd med fläsklägg och rostad lök ska tryckas in i hela huvudet. De går att få tag på på båtarna, men de är hutlöst dyra och snåla de med. De är mer som nån snittar. Inte värt det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

Jag köpte mig en ost- och skinkbaguette idag. Den ligger väl på knappt 40 kronor. Upplever den som lite seg. Ej värt pengarna.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

På Subway brukar jag köra med vitlökssås på mackorna. Det funkar till allt, tycker jag. Annars har de så kallad BBQ-sås som också är god, men kanske tar smaken av den överhand från pålägget. Jag minns kedjan Sandy's med saknad. Minst lika gott som Subway.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

Jag har haft isbergssallad på mackor. Lägger den då över osten. Jag gillar inte leverpastej för övrigt. Eller ägg, så det blir sällan jag äter en (dyr) räksmörgås.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De godaste smörgåsarna

Post by Fantasio »

Vad gäller köttbullemackor har jag undvikit dem då jag ätit så mycket köttbullar. Men det har blivit mindre av den vara den senaste tiden. Då är det åter på tapeten att köpa sig en god köttbullemacka. De säljs i min affär bara som baguetter. Jag upplever det som mer pålägg på en som kommer i form av en tekaka.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: De godaste smörgåsarna

Post by zoegas »

Till pålägg är det sällan jag har gurka eller paprika på ostmackan. Den blir mycket godare med sånt på.
Post Reply