Sömndeprivation

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Jag struntar i sömnen inatt. Ska handla luncher till mig o mina föräldrar klockan elva imorgon förmiddag och kan sova med gott samvete efter det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Två nätter i rad kan jag vara uppe, sedan tror jag symptomen kommer smygandes. Var vaken fem nätter i rad försommaren 2019 och det slutade med LPT. Sömn är läkande sägs det och jag kan bara hålla med. Jag har alltid Theralen jag kan ta till om sömnen skulle krångla. Men är jag uppe i varv hjälper inte den.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Jag tycker att min sömn fungerar bra. Det är bara ibland jag lägger mig på morgonkvisten. Jag behöver sova bra, för jag vet av erfarenhet att man snabbt kan försämras och bli prepsykotisk.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sömndeprivation

Post by Richard »

Jag sjukskriver mig om jag inte sovit nått på hela natten. Jag är inte stabil då, kan inte tänka klart, o som jag skrev tidigare, kan bli lite manisk.

Men jag klarar mig med betydligt mindre sömn nu, än för ett halvår sen o hela tiden som jag varit deprimerad.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12256
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Sömndeprivation

Post by zoegas »

Det är en väldig skillnad när man var ung. Jag minns när jag fick dela sovhytt till Stockholm med nån jävel. Det gick ju inte och sova ju. Och sen springa i nån skog på morgonen och man var helt glad fast man hade 15 kilos packning. Här har du din våningssäng, trilla inte av för då slår du ihjäl dig. Ska du vakna klockan 3 och se om pumpen läcker? Nä.. Inte då. Inte nu.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Sömndeprivation

Post by Luusje »

Jag har testat att behandla en depression med sömndeprevation 2007. Det slutade med diagnosen schizoaffektiv....
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sömndeprivation

Post by Fantasio »

Jag sover rätt mycket. Brukar lägga mig under natten och sover till cirka halv elva. Går jag och lägger mig halv tre på natten får jag alltså åtta timmars sömn. Det ska väl räcka tycker man.
Post Reply