Vad är medicin och vad är sjukdom?

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Vad är medicin och vad är sjukdom?

Post by Koi »

Vaken, klar och orienterad. Adekvat formell, något sämre emotionell kontakt. Något flack ansiktsmimik. Sparsamt med ögonkontakt.…osv

Så står det i journalen. Hur mycket är pga Haldol och vad är pga Schizofreni?

Vet att jag periodvis tidigare känt mig som en robot. Trott att jag är en robot. Hade Fluanxol då.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17822
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är medicin och vad är sjukdom?

Post by Fantasio »

Det står så i min journal också, att jag undviker ögonkontakt. Tror även som du skriver flack ansiktsmimik.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3379
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Vad är medicin och vad är sjukdom?

Post by Nobel »

Har också funderat över vad som är sjukdom och vad som är medicin.

Fick en period av klarhet i tankarna och bättre kontakt med mitt känsloliv när jag slutade med antipsykotika - men då flammade psykosen upp igen - så var tvungen att börja med mediciner igen. Har efter det testat att minska dosen antipsykotika igen och då blev känslolivet bättre (från 10 mg Olanzapin och 10 mg Aripiprazol till 2.5 mg och 10 mg, respektive. Så tror att antipsykotika bidrar till "sjukdomsbilden" på sitt sätt. Har aldrig gillat ögonkontakt så tror inte det har med medicinen att göra, utan snarare är ett personlighetsdrag, alternativt sjukdomen. Vad gäller ansiktsmimik så är det nog också något inbyggt eftersom att jag haft flack ansiktsmimik även innan insjuknande, men den har nog blivit mer accentuerad med tiden. Sedan gör medicinerna mitt huvud ganska tanketomt, tror jag, eller så är det sjukdomen.

Det är nog svårt att säga vad som beror på vad eftersom att vi har både sjukdomen och medicinen, och det är inte den bästa idén att sluta med mediciner för att testa hypotesen.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18755
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad är medicin och vad är sjukdom?

Post by Krokus »

Koi wrote: 05 Jun 2021, 22:11 Vaken, klar och orienterad. Adekvat formell, något sämre emotionell kontakt. Något flack ansiktsmimik. Sparsamt med ögonkontakt.…osv
Det har skrivits liknande om mig. När jag började hos psykolog för fem år sedan sa hon att jag inte hade någon ansiktsmimik, var stel både fysiskt och psykiskt. Hade då 30mg Abilify och 300mg Seroquel depot.

När vi sedan avslutade kontakten för två år sedan, sa hon att jag inte bara mådde bättre psykiskt, utan även hade ansiktsmimik och kunde skratta/gråta, hade kontakt med mina känslor. En del berodde säkert på att jag hade slutat med Seroquel depot och minskat Abilify till 15mg.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8307
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vad är medicin och vad är sjukdom?

Post by wasp »

Ens känsloliv blir (för)stört av neuroleptika.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13318
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad är medicin och vad är sjukdom?

Post by amandara »

Antidepp sabbar ens erotik. Bara stått på det 21 år. Undrar varför jag inte har något sug efter en man i mitt liv.... Det får man bara liksom ta. Men det är det ändå värt. Men ett viktigt område i livet som raderas, som nästan alla andra har. Theft.
Post Reply