Mjölig potatis

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mjölig potatis

Post by Fantasio »

Äter jag sill och potatis skrapar jag av så mycket skal jag har ork till innan jag intar potäterna. har sett andra göra samma sak, spetsa potatisen med gaffeln och skala med matkniven. Usch för jordiga skal.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Mjölig potatis

Post by Geta »

det nyttiga ska sitta i skalet...
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mjölig potatis

Post by Fantasio »

Inte för att jag tittat efter potatis i mataffären, men säljs inte "vanlig" potatis så här års? Potatis är min favoritråvara.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12650
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Mjölig potatis

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 20 Jul 2023, 22:36 Inte för att jag tittat efter potatis i mataffären, men säljs inte "vanlig" potatis så här års? Potatis är min favoritråvara.
Jo, men de säljs inte i lösvikt. Utan i påsar som är i närheten av lådan.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mjölig potatis

Post by Fantasio »

Jag brukar köpa den gula påsen, men potatisen får lätt utskott, eller vad det heter och kan bli en smula mjuk. Bättre då med lösvikt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Mjölig potatis

Post by Geta »

Jag köper alltid lösvikt 5 stycken cirka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Mjölig potatis

Post by Fantasio »

Detta om stuvad potatis: Stuvad kokt potatis är ett bra grundrecept att ha i ryggraden. Tärna kokt potatis och koka samman den mjölk, vetemjöl och smör. Krydda efter smak. Stuvad potatis är gott till isterband.

Jag gjorde det inte så många gånger och minns inte vad jag hade till. En köttbit kanske, det passar till det mesta.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12650
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Mjölig potatis

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 30 Dec 2023, 23:30 Detta om stuvad potatis: Stuvad kokt potatis är ett bra grundrecept att ha i ryggraden. Tärna kokt potatis och koka samman den mjölk, vetemjöl och smör. Krydda efter smak. Stuvad potatis är gott till isterband.

Jag gjorde det inte så många gånger och minns inte vad jag hade till. En köttbit kanske, det passar till det mesta.
Där måste vara lite dillkvistar i det där.
Post Reply