Hjärtproblem

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Hjärtproblem

Post by Luusje »

Då är det verkligen nödvändig diagnostik, när det går i din släkt. Förstorat hjärta går i alla fall att se på EKG. Kände du av extra slag eller något så när du hade EKGet på dig? Man behöver väl markeren och föra någon slags dagbok? Jag fick bandspelate EKG i början snart efter insättning av clozapin. Kände då mycket extraslag, men det blev rrdan lite bättre under väntetiden. Lycka till för dig!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hjärtproblem

Post by Nobel »

När jag slutade med Olanzapin fick jag för mig att hjärtat betedde sig konstig. Kändes som att det pausade och sedan slog extra slag. Gjorde dock aldrig EKG. Har inte känt av det på länge nu
'cause the freak inside controls my mind
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13202
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hjärtproblem

Post by amandara »

Luusje wrote: 24 Oct 2021, 14:58 Då är det verkligen nödvändig diagnostik, när det går i din släkt. Förstorat hjärta går i alla fall att se på EKG. Kände du av extra slag eller något så när du hade EKGet på dig? Man behöver väl markeren och föra någon slags dagbok? Jag fick bandspelate EKG i början snart efter insättning av clozapin. Kände då mycket extraslag, men det blev rrdan lite bättre under väntetiden. Lycka till för dig!
Jo man får trycka på en knapp på apparaten när man känner något, jag tryckte 2 gånger - men jag tror det var mitt låga blodtryck som spökade. Men jag tryckte iallafall, så får de stämma av mot EKGt om det gav något utslag. Jag kände inga andra symtom under bandspelar EKGt. Ibland blir jag så sjukt trött och matt. Det är väl det enda jag känner, och pulsklockan skenar ibland - men det kan vara klockan som skenar, det behöver inte vara mitt hjärta. Farsan har heller aldrig överhuvudtaget kännt något. Men han hade flimmer som gav en stroke. Och det vill jag undvika. Jag är iallafall på hugget om jag skulle få några symtom.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8188
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Hjärtproblem

Post by wasp »

Klankedinken wrote: 23 Oct 2021, 10:31 jag snittade 15.6 i slutbetyg! Med det kommer man inte in på nån veterinär utbildning men jag har en tydlig profil! Antingen högsta betyg eller godkänt. Säger något om hur man funkar kanske men gratis till dig som gjorde så bra ifrån dig i skolan! Vet inte om någon annan här presterade så bra!

Dock vill jag säga att du gjorde det här för typ 30 år sen minst för du är gammal nu... Har du några nya meriter annat än att vara en ensam gubbe?
Tog studenten 1977, så visst har jag meriter som du ilsket sett. Ensam gammal gubbe? Nja, har fyra fem kompisar från Träffpunkten, boendestöd och tjejerna i öppenvården att prata med..........
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hjärtproblem

Post by Klankedinken »

wasp wrote: 27 Oct 2021, 04:51
Klankedinken wrote: 23 Oct 2021, 10:31 jag snittade 15.6 i slutbetyg! Med det kommer man inte in på nån veterinär utbildning men jag har en tydlig profil! Antingen högsta betyg eller godkänt. Säger något om hur man funkar kanske men gratis till dig som gjorde så bra ifrån dig i skolan! Vet inte om någon annan här presterade så bra!

Dock vill jag säga att du gjorde det här för typ 30 år sen minst för du är gammal nu... Har du några nya meriter annat än att vara en ensam gubbe?
Tog studenten 1977, så visst har jag meriter som du ilsket sett. Ensam gammal gubbe? Nja, har fyra fem kompisar från Träffpunkten, boendestöd och tjejerna i öppenvården att prata med..........
LoL så du är inte bitter?

https://www.youtube.com/watch?v=PsF-6vASUz4&ab_channel=CleanSweaper
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36698
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hjärtproblem

Post by memphis »

Har en vilopuls på 85 nu ikväll. Låter inte bra. 50-80 sägs vara normalt. Min morfar dog av hjärtinfarkt och min mamma säger att jag borde träna nåt mer. Jag tycker själv att det räcker med promenaderna. Men 85 är inte bra..?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hjärtproblem

Post by Zoidar »

memphis wrote: 03 Jan 2022, 19:37 Har en vilopuls på 85 nu ikväll. Låter inte bra. 50-80 sägs vara normalt. Min morfar dog av hjärtinfarkt och min mamma säger att jag borde träna nåt mer. Jag tycker själv att det räcker med promenaderna. Men 85 är inte bra..?
"En normal vilopuls hos vuxna brukar ligga mellan 60-80 slag per minut. Om du har mindre än 50 slag/minut räknas det som låg puls, det vill säga bradykardi. Har du en puls på över 100 slag/minut är det hög puls eller så kallad takykardi."

https://www.kry.se/fakta/normal-puls/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hjärtproblem

Post by Zoidar »

85 låter lite högt. Hur tog du pulsen, hur länge vilade du?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36968
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hjärtproblem

Post by Geta »

Hos diabetessköterskan får jag alltid vila en stund i ensamhet innan hon
tar blodtryck och puls.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36698
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hjärtproblem

Post by memphis »

Kollade på pulsmätningsdiagrammet i appen som hör till min nya klocka. Hade suttit ner ett bra tag, nån halvtimme iaf.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hjärtproblem

Post by Krokus »

Vilopuls ska väl tas på morgonen precis när man har vaknat? Eller spelar det ingen större roll?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36968
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hjärtproblem

Post by Geta »

Prova att ligga ner!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply