Tråden om rysare/skräckfilmer

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Fantasio »

"Henry: Portrait of a Serial Killer, Part II (also known as Henry: Portrait of a Serial Killer 2 - Mask of Sanity) is a 1996 horror film written and directed by XXX."

Denna film har jag sökt efter sedan den släpptes. Nån som kan tänkas veta hur man får tag i den? Annars är jag ett fan av splatterfilmer och gillade de italienska skräckisar som kom sent 70-tal, tidigt 80-tal.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Fantasio »

Video Invest eller Red Baron, vilket bolag föredrog du? Red Baron hade väl mest 60-talsrysare från Storbritannien som "Horror hospital", "Killer's moon" och "Blood on Satan's claw". Då föredrog jag Video Invest, de hade de häftigaste skräckisarna med titlar som "Verktygsmördaren", "Cannibal Holocaust" och "Staden med levande döda". Jag minns en annons i tidningen Film & Video där jag tror ett annat bolag köpt rättigheterna till Video Invests rysare och det stod typ "med nyklippning har filmerna fått ett rappare tempo". De hade bara klippt bort det götta, närbilder på blod och tarmar.

"Day of the woman" var en annan stark film som senare döptes om till "I spit on your grave". Tror det kan ha varit Viking Video som distribuerade den. Den har fått en nyinspelning och två uppföljare och jag har dem hemma och minns dem som bra. Vilket bolag som hade "Motorsågsmassakern" minns jag inte, men vet att den släpptes på två olika bolag, då rättigheterna togs över av ett annat företag.

Jag har köpt på mig de viktigaste filmerna på DVD och det är med ett leende på läpparna jag återser dem. Rätt harmlösa rullar med dagens mått mätt. Men tidigt 80-tal gick det inte att få tag på häftigare filmer. Vilka har du som favoriter?
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by wasp »

1408 av Stephen King är ruggig.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Richard »

Jag håller på att lägga in alla mina DVD-filmer på hårddisken. Så kan jag ge bort en del av filmerna till mina kompisar Hasse och Thomas. Dom gillar skräckfilmer.

Jag har 3½ bokhyllor med filmer, men jag vill montera ner en bokhylla för att få in mer ljus i lägenheten.

Jag är mer glad i thrillers, gärna med seriemördare/psykologisk skräck/klurig jakt på mördaren, än i ren skräckfilm. Har svårt att se skräckfilm själv, tycker inte om "hoppa till-effekten" när monstret plötsligt fyller hela TV-rutan.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by wasp »

Är inte DVD filmerna kopieringsskyddade??
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Richard »

wasp wrote: 10 Jun 2021, 03:44 Är inte DVD filmerna kopieringsskyddade??
Jo, men det skyddet är knäckt för länge sen... :lol:
Man måste ju få göra säkerhetskopior av sina lagligt inköpta DVD-filmer. Dessutom är det reklam på varannan DVD-skiva, har man betalt för filmen, då ska man inte behöva få reklam med. I kopieringsprogrammet så kan man extrahera endast själva filmen (o undertexter) o på så sätt slippa reklamen o varningstexten som man normalt inte kan spola framåt på skivorna.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Richard »

Tror inte Antipiratbyrån håller med mig om detta, men...

Om jag har köpt en DVD-film, så har jag ju betalat för att få titta på filmen hemma. Då tycker jag att jag har rätt att uppgradera den till exempelvis 1080p-upplösning istället för 576p som en DVD-film brukar vara på. Alltså ladda ned en kopia från exempelvis The Pirate Bay. Men i.o.m torrent-systemet så delar man ju samtidigt med sig av materialet, o det är inte helt lagligt. Samma sak om en DVD-skiva har blivit repig o inte går att spela längre. Man ska ju inte behöva betala för en ny!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Fantasio »

"Just before dawn" såg jag på Youtube häromåret. Den var rätt bra, men så värst mycket skräck eller blod var det inte. Kul att se George Kennedy i en av rollerna.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Fantasio »

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Zoidar »

Minns Hitchcocks film "Final Escape". Blev skrämd av den som liten. Borde nog inte sett sådana filmer i den åldern.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Fantasio »

Jag såg "Hell night" med Linda Blair och den var sämre än jag mindes den. En besvikelse. Den finns på Youtube om någon till äventyrs skulle vara intresserad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om rysare/skräckfilmer

Post by Zoidar »

Final Escape var nog inte en Hitchcock, men han var iaf inblandad.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply