Köksredskap

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

https://www.elgiganten.se/hem-hushall-t ... lsrc=aw.ds
Man kan få en airfryer för en tusenlapp. Kan tänka mig att kosta på mig en för runt 2000 :-

Jag skrev till min syster på Facebook att jag var sugen på en sådan apparat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Min syster föreslog Clas Ohlson, att titta efter fritös där. Allt de har till salu behöver inte vara skräp även fast man nog ska undvika det allra billigaste.

Min mikrovågsugn fick jag 1998 när jag fyllde 30 och det är 24 år sedan. Den håller än, går som en klocka.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36666
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Jag är rädd för fritering. Hela huset kan brinna upp.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Köksredskap

Post by Zoidar »

Geta wrote: 17 Nov 2022, 12:56 Jag är rädd för fritering. Hela huset kan brinna upp.
Väl värre med levande ljus?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Visst måste en fritös bli ordentligt varm för att kunna fritera, men tror det är mindre farligt än att använda en med olja. Eller att fritera i kastrull, vilket mamma gjorde med den äran när jag var liten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Det finns olika rivningsmöjligheter på ett rivjärn. När jag gör köttbullar river jag rödlöken på ena kortsidan. Antar att det finns en yta som tjänstgör som en mandolin. Jag har ett klassiskt rivjärn med olika utformning på alla fyra sidor.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Köksredskap

Post by Santina »

Jag har väl det jag behöver jag behöver, tror jag. Om jag bodde större så kanske jag skulle vilja ha en matberedare. Men oftast så klarar man sig med en handmixer.

Skulle vilja ha en vanlig gammal tesil. En sån som man lägger över koppen och häller i te och häller vatten över. Nu har jag bara tebollar och de är lite jobbiga att ha i te och plocka ur och rengöra. Har perioder då jag dricker mycket te. Har minst 20 sorters te hemma, hälften är löste.

Borde kanske skaffa en ny kökskniv också. Jag gillar den jag har nu, men den har börjat bli missfärgad. Den är en keramisk kniv så den är vit med ett ljusgrönt skaft.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

En påkostad och riktigt vass kniv kan verkligen vara ett lyft vid matlagningen.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Köksredskap

Post by Santina »

Fantasio wrote: 17 Nov 2022, 23:41 En påkostad och riktigt vass kniv kan verkligen vara ett lyft vid matlagningen.
Den jag har nu köpte jag billigt på Lidl, men det är den vassaste kniven jag haft. Funkat jättebra. Tror dock den har mattats av lite.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Du kanske skulle behöva ett slipstål, Santina. Jag har själv ett sådant.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Köksredskap

Post by Santina »

Ja, det behöver jag. Vet inte om det funkar med keramiska knivar dock? Kanske.

Kom på en till sak jag vill ha. En pensel i silikon.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Om man har en fritös som går på varmluft och vill fritera kyckling, ska man steka den först? Det tar kanske tio minuter på varje sida på medelhög värme för att bli genomstekt.
Post Reply