Köksredskap

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

När jag kokar ris har jag locket på. När jag kokar potatis lämnar jag en springa öppen. Men varför finns det lock till stekpannor undrar jag fortfarande?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Jag har aldrig haft lock till stekpannor. Vet inte varför det finns? När man steker vill man inte koka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Köksredskap

Post by Koi »

Geta wrote: 12 Jan 2024, 21:48 Jag har aldrig haft lock till stekpannor. Vet inte varför det finns? När man steker vill man inte koka.
Du sparar energi. Jag gör ofta kycklinggryta, köttfärssås mm i min stekpanna (stora) och lägger på locket för att kunna ha på lägre värme när det kokar ihop sig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Jag lagar så lite mat att jag inte tycker mig behöva snåla med energiåtgången. Antar att det går bra utan lock på i alla lägen.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Köksredskap

Post by memphis »

Jag har en Jamie Oliver stekpanna med glaslock. Det går bra att göra grytor i den. Har även en järngryta med glaslock.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Om man har en airfryer, häller man matlagningsoljan i ett fack och så pytsas den ut över det man lägger in i den? Hur lång tid tar det innan den blir varm nog? Hur lång tid tar det att till exempel fritera pommes frites? Kan man lägg i råa kycklingfiléer och få dem genomstekta?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Köksredskap

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 16 Jan 2024, 22:24 Om man har en airfryer, häller man matlagningsoljan i ett fack och så pytsas den ut över det man lägger in i den? Hur lång tid tar det innan den blir varm nog? Hur lång tid tar det att till exempel fritera pommes frites? Kan man lägg i råa kycklingfiléer och få dem genomstekta?
Det får du nog söka på nätet. Aldrig haft en airfrier.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Jo, man kan ju söka. Men föredrar att fråga här då man ofta får snabba och initierade svar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Köksredskap

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 16 Jan 2024, 22:34 Jo, man kan ju söka. Men föredrar att fråga här då man ofta får snabba och initierade svar.
Tror ingen här har en airfrier. Inte vad jag hört iaf.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Köksredskap

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 16 Jan 2024, 22:24 Kan man lägg i råa kycklingfiléer och få dem genomstekta?
Ja, det bör funka. Kycklingfilén får ligga länge i airfryern.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Fantasio,

Du lagar knappt någon mat men du siktar in dig på avancerade köksredskap.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1576
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Köksredskap

Post by SpaceCorp »

En träslev är det bästa att ha i köket.
Man kan lägga träsleven över en kastrull om man kokar mjölk,
då kommer det inte koka över.
Post Reply