Försäkringspengar

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Ms Early Gray!

Försäkringspengar

Post by Ms Early Gray! »

Tycker det är väldigt bra med extra pengar i bingen. Just schizofreni kan ge ansenliga summor beroendes på invaliditeten.
Min mamma tecknade en barnförsäkring på mig som spädbarn och har betalat den och den gällde tills du blir myndig, alltså 18 år.

I mitt fall var det så att jag hade anmält min psykiska ohälsa innan jag fyllde 18 och fick på så sätt valör.
Pengabinge

Re: Försäkringspengar

Post by Pengabinge »

Jag brukar kolla upp hur mycket ränta jag får på mina pengar och sen försöker jag dela upp det på ett år.

Förra året var det 65´000 som jag sedan delar på 12 och då får jag fram att jag kunde ha 5400 kronor extra varje månad.
Thre gringos

Re: Försäkringspengar

Post by Thre gringos »

Ett problem är att om dina förmögenhet överstiger 600´000 så drar dom in bostads tillägget och då blir det så här.

5400 kronor i ränta på pengarna
3000 kronor från bostadstillägg

2400 kronor över som jag har förbättring från pengarna.

Det blir inte så mycket i det stora hela och jag har försökt att tänka att jag ska behålla pengarna så gått det går så att dom inte tar slut.
Om jag skulle ta ut 10´000 i månaden så skulle jag gå back 4600 kronor från helsummans varje månad baserat på den ränta jag drar in just nu.
Om jag tar 1´300´000 och delar det på 4600 så får jag ut hur många månader pengarna skulle räcka och det blir... Trumvirvel:
► Show Spoiler
Då skulle jag landa på en inkomst med 19300 vilket är mer än vad dom flesta har här..
I nuläget får jag 9300 (försäkringskassan) och 5400 (ränta) = 14700 i månaden om jag skulle slå ut det månadsvis men det gör jag inte. Jag tar ut pengar till saker jag behöver och då har jag köpt skor, trummor, mat etc..

Den största fördelen är att om det blir kris i ekonomin som det är nu så har jag pengar ifall det krisar, att jag är "ekonomisk" eller "snål" betyder egentligen bara att jag tänker långsiktigt och att jag inte tänker tappa min trygghet. Det är ett plus att ha pengar!
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Försäkringspengar

Post by Safir »

Tror jag hade en barnförsäkring under två perioder. Efter att jag fick npf-diagnoserna kontaktade jag försäkringsbolaget och gjorde sen en anmälan men man skulle bl.a. fylla i när de första symtomen uppkom. Hur vet jag det? Npf är ju medfött och jag tror inte jag var försäkrad när jag föddes.
Fyllde det jag kunde och de svarade att de inte kunde ta nåt beslut på de uppgifterna. :( Ev skulle mina föräldrar kunna gräva i det men dem har jag ingen kontakt med så det går inte.
Klangen

Re: Försäkringspengar

Post by Klangen »

Du borde fortsätta att prata med dom.. försök inte få ut några pengar, det vet dom om. Försök och förstå varför du har rätt till dom och hur du ska gå till väga.. Om du behöver hjälp ska du vända dig till en kurator!
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Försäkringspengar

Post by Safir »

Klangen wrote: 09 Dec 2022, 14:48 Du borde fortsätta att prata med dom.. försök inte få ut några pengar, det vet dom om. Försök och förstå varför du har rätt till dom och hur du ska gå till väga.. Om du behöver hjälp ska du vända dig till en kurator!
Svarade du mig? :?:
Klangen

Re: Försäkringspengar

Post by Klangen »

ja dig, det är bara du som skriver i denna tråd?
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Försäkringspengar

Post by Safir »

Klangen wrote: 10 Dec 2022, 03:30 ja dig, det är bara du som skriver i denna tråd?
Jaha, är ju fler som skrivit. Jag har autism, jag behöver citeras för att kunna se tydligt att det är mig man svarar.

Nä jag kan inte prata med mina föräldrar, har brutit kontakten med dem och tänker inte krypa tillbaks till dem.
Klangen

Re: Försäkringspengar

Post by Klangen »

Ok
Post Reply