TV Abonemang

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12246
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

TV Abonemang

Post by zoegas »

Jag fattar inget. Det är boxar, och där kan vara box inbyggd i TV:n. Man har rätt t ill kanaler, och man kan ha router.. Det går att få TV genom stadsnätet och fiber. Det är HDMI och det är Sån Dongel kan man ha. Man kan streama också?! Fattar absolut ingenting. Abonnemang hit och dit.

Hur har det ni kopplat? Vad är det för kanalpaket ni har och vad betalar ni? Fick ni Box?

Jag har C-more Plus nu. Jag fixar att streama på datorn men den Tv.. asså .. Jag orkar inte. Jag var extremt teknisk som yngre men nu reder jag knappt min fjärrkontroll.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1713
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: TV Abonemang

Post by Inwatto »

Jag har inte haft TV sedan tjock-TV-tiden. När kanalerna blev digitala, köpte jag en dongel till datorn och kunde se frikanalerna SVT1, SVT2, TV4, TV6 och några till. Tyvärr slutade dongeln fungera när datorn uppgraderades till Windows 10. Då skaffade jag Telia Play för 199 kr/månaden. Kan se SVT1, SVT2, TV4, TV5, men inte TV6, Sjuan, TV9, TV11, TV12, TV4Film, TV4Guld samt 4 st C-More-kanaler (och några andra). Sammanlagd har jag 21 TV-kanaler att välja bland. Dessutom ingår streamingtjänst med betalfilmer och serier. Funkar fint. Ser inte så mycket på TV.

Dessutom har jag Netflix för 129 kr/mån. De har serier som jag tycker är bra. Har sett hela Star Trek Voyager-serien där. Ska nog se Star Trek Next Generation där också så småningom.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12246
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: TV Abonemang

Post by zoegas »

Det var enklare med en standard som förr. är var ett scart.uttag på TV:n och en koaxialkabel. Nu är det kaos.

Viasat sänder Premier League och Bundesliga. C-more Laliga och Serie A. Det är fotbollen jag vill ha och det är värdelöst att det inte finns ett TV paket med all fotboll. SVT och Fyran har egna playtjänster så jag skiter väl i att det ingår i mitt paket? Jag hoppas jag blir nöjd iaf. Jag teckna för 12 månader hos Cmore, det blev 1200 kronors rabatt. 249 kronor i månaden. Samma pris som telenor, där man fick 4 sportkanaler som sänder allt möjligt.

Netflix är ju en schysst tjänst. Om man gillar film. Jag har fulstreamat och laddat ner pirat i hela mitt liv typ. Men det är bara bökigt. Det är värt ett par hundralappar att få det lättillgängligt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: TV Abonemang

Post by Geta »

Jag tittar på TV i datorn. Behöver inte fler kanaler. Ser filmer på
Cineasterna via biblioteket.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: TV Abonemang

Post by Krokus »

Sambon köpte en Chromecast till tv:n. Vi tittar aldrig på tv enligt någon tablå. Vet inte ens hur man startar själva tv:n för att se på kanaler?! 😳 Vi streamar endast. Men det är verkligen en djungel med tv numera.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: TV Abonemang

Post by memphis »

Jag har också en chromecast. Men använder den väldigt sällan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3232
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: TV Abonemang

Post by 1Dave »

Använder med chromecast. Kollar på muren och på spåret när det går annars bara Netflix, Amazon eller HBO.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: TV Abonemang

Post by Richard »

Jag brukar vara hemma på teknik o sånt, men jag har nog aldrig hanterat en digitalbox eller ett Netflix- eller annat abonnemang. Här har vi TV:n via kabel-TV-nätet o det har aldrig ändrats på, kanske man fått kanalsöka om nån gång. Men nu ska dom släcka det analoga så vi får väl se om min TV klarar det. Jag tittar bara på film o sånt via datorn o en HDMI-kabel, förutom Bingolotto o partiledardebatt nån gång.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV Abonemang

Post by Fantasio »

Jag blev pålurad ett abonnemang från Tele2. Hämtade sakerna i höstas o packade upp dem idag. Bland annat en liten fjärrkontroll och nån sladd o adapter. Dessutom ska man fota av en sådan där QC-kod och följa instruktionerna. Aaarrrghhh! Ringde min teknikkunniga vän o skrev även till honom på Facebook, men inget svar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: TV Abonemang

Post by Geta »

Förstår att du är arg! :evil:
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: TV Abonemang

Post by Fantasio »

Jag blev uppringd när jag vårdades på PIVA. Normalt sett skulle jag ha tackat nej, men nu blev det som det blev. Jag visste ju inte ens vad jag gjorde på psyket, jag var förvirrad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: TV Abonemang

Post by Krokus »

Fantasio,

Du får Nix:a ditt nummer så slipper du sånt i framtiden.
https://nixtelefon.org/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply