Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Jag träffar min syster var fjortonde dag 1,5 timmar. Det är mitt umgänge.
Har slutat gå på träffar för psykiskt sjuka. Tror att de är nerlagda här i stan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Hercules723 »

Snackade en del med en skötare under promenadgruppen. Annars är det inte mycket folk jag träffar. Kalas och såna saker brukar jag "passa"
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Ensamhet är människans stora gissel. Som ensam är man väldigt utsatt för de egna tankarna och fantasierna som lätt förvandlas till vanföreställningar och hallucinationer. Hjärnan fyller i de hål som finns som egentligen skulle vara upptagna med socialt umgänge.

Jag har varit mycket ensam i mitt liv, speciellt i tonåren då jag fick en psykos vid 14 och därefter mådde hur dåligt som helst. Den sociala ångesten gjorde att jag inte kunde äta tillsammans med andra utan gick ut och spydde mellan varven. Var ingen ätstörning, bara djup ångest.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58248
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Nissegossen »

Pandemins dystra effekt i Japan: Självmorden har ökat

https://www.expressen.se/tv/nyheter/cor ... -har-okat/
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2414
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Kloppe »

Är oftast ensam och har egentligen bara sparsamt umgänge med de jag möter i jobbet (jobbar halvtid =4 tim/dag).
Nu under vinter och vår har jag jobbat mest hemifrån, och har då märkt att det blir viss skillnad på hur jag mår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Ska söka dagvård för att träffa folk.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mopa
Galliummedlem
Posts: 1244
Joined: 10 May 2021, 19:13

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by mopa »

Jag trivs med att vara ensam, men jag har ju gubben, o pratar med grannar när vi möts.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by amandara »

Jag har Loppan och farsan. Och målarverksamheten även om den inte är kul nu när bara 1 till person är där. Och henne går det inte prata med. Målarverksamheten är tråkig nu men hoppas pandemin bedarrar så det blir mer folk.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by wasp »

Är förskräckligt ensam, bara ingen att prata med. Min kp har semester, men en vikarie ska ringa mig idag, eller imorgon. Det är positivt!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Nu när jag åker buss har jag fått en kompis i busskuren- Siv 86 år som går med
rollator och gillar clementiner och åska.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Hercules723 »

Jag har vant mig vid ensamhet. Då mellan 20-30 år var det mycket som glimmade, jag vile passa in och vara som alla andra. Inte vara sjuk, jobb, sex m.m.

Nu har jag inte längre några krav på mig, eller bryr mig om vad andra tycker om att jag inte jobbar. :)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Fantasio »

Jag sitter mest hemma vid datorn. Orkar inte med det sociala spelet. Jag har vänner, men träffar dem sällan.
Post Reply