Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Som ung hade jag väldigt mycket social ångest, social fobi kan man säga (även om jag inte är bekväm med den diagnosen). Jag kunde t ex inte sitta och äta tillsammans med folk, då var jag tvungen att gå ut på toaletten och spy. Men en del av den sociala ångesten finns kvar. Jag känner alltid press på mig att vara trevlig och rolig och liva upp församlingen. Nu förstår jag att jag inte behöver det, andra har också ett ansvar, ändå har jag kvar tänkandet.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 57663
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Nissegossen »

Geta wrote: 11 Jun 2021, 14:17 Jag träffar min syster var fjortonde dag 1,5 timmar. Det är mitt umgänge.
Har slutat gå på träffar för psykiskt sjuka. Tror att de är nerlagda här i stan.
Här Skövde https://skovde.se/socialt-stod/Stod-til ... kt-Fritid/

Här Skara https://www.skara.se/omsorg--stod/socia ... halsa.html

Här Skaraborg https://alfresco-offentlig.vgregion.se/ ... guest=true
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 12 Sep 2021, 14:00 Som ung hade jag väldigt mycket social ångest, social fobi kan man säga (även om jag inte är bekväm med den diagnosen). Jag kunde t ex inte sitta och äta tillsammans med folk, då var jag tvungen att gå ut på toaletten och spy. Men en del av den sociala ångesten finns kvar. Jag känner alltid press på mig att vara trevlig och rolig och liva upp församlingen. Nu förstår jag att jag inte behöver det, andra har också ett ansvar, ändå har jag kvar tänkandet.
Jag kan känna så också.. Det är mest skuldkänslor för att jag känner att det är jag som förstör.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Ja, särskilt när man inte mår bra. Tycker jag drar ner alla andra också.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36292
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by memphis »

Hercules723 wrote: 07 Jun 2021, 15:53 Trivs ganska bra med att leva som jag gör. Ensamvarg :lol:
Jag med! Jag trivs med att inte ha människor omkring mig. Ensam är jag inte, jag har alltid sällskap :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Swesanne »

Har ju mina barn, och min syster och mamma. Annars trivs jag med att vara själv. Har också några nära vänner som jag umgås med.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8153
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Richard »

Jag kände mig väldigt ensam när jag gick i gymnasiet, alla förra vänner gick andra linjer o jag flyttade med pappa in till stan (från byn där alla andra kompisar bodde). En kompis hade jag i klassen, men han var för grinig... Sen när jag började jobba på fabriken så fick jag några jobbarkompisar men vi umgicks aldrig privat.

Ibland var jag ute på krogen eller diskotek med mina kompisar från byn, men jag mådde dåligt o gick bara ut för att få dricka alkohol (men det gjorde jag när jag var själv också). Sen när jag blev 30 fick jag mer kompisar från Spiran som jag umgicks privat med också. O i den vevan, det var väl när Facebook kom, blev jag bjuden på fest till en gammal skolkamrat (från högstadiet), så började vi umgås rätt mycket. Nu umgås vi varje vecka o jag har lärt känna en stor vänkrets till honom, som jag också börjat umgås med. Det är många i min ålder som inte heller har familj o barn.

Sen tog jag en hel del droger på sent 00-tal, så jag lärde ju känna hela den kretsen i stan också. De är för det mesta trevliga, men jag vill undvika droger. Jag har så lätt att falla tillbaka... Men jag har viss kontakt med dom fortfarande. Häromveckan satt ett gäng på torget o drack öl, så de övertalade mig till att vara med, annars brukar jag inte sitta på torg o dricka alkohol... :roll:

Annars har kompisarna "från byn" familj o barn, o det är inte riktigt min grej. Så de umgås jag inte med, mer än på typ Facebook.

Sen har jag träffat några på nätet, två tjejer via Flashback.

EDIT: Sen får man väl säga att Viska är som ett bra kompisgäng, även om jag aldrig träffat någon här. Men jag tycker om att skriva o diskutera, o vi har ju det gemensamt, psykisk ohälsa, som det alltid hjälper att prata med någon om!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Klankedinken »

Vad är enklaste sättet att gå ner i vikt? Skär av ett ben!"´

HAHA
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Jag har några nära vänner och min tjej så jag är aldrig ensam, om jag inte vill vara det förstås!
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 23 Sep 2021, 12:48 Jag har några nära vänner och min tjej så jag är aldrig ensam, om jag inte vill vara det förstås!
Farmor har lärt mig att man ska ha kvalitet på människorna omkring sig och inte kvantitet.. Det är flera som sagt det till mig.. Jag känner inte att jag kan välja människor dock.. Det är ingen som är intresserad av mig av tjejerna på coop.. Däremot är jag duktig på att få kontakt med människor som bara står..
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18401
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Krokus »

Tyvärr har jag kommit underfund med att jag inte har några nära tjejkompisar längre. Det har jag haft förut, men inte längre. Jag har däremot några killkompisar, men de vill jag inte prata om vad som helst med.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Miika »

Hade två nära väninnor nyligen men den ena har jag kapat av helt. Killkompisar är många gånger bättre
Post Reply