Vad är en rotfyllning?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Ja som rubriken lyder, jag undrar vad en rotfyllning innebär. Kan det bli några problem med den? Är det väldigt obehagligt att göra en rotfyllning? Har du gjort en rotfyllning?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1714
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Inwatto »

Jag har gjort en rotfyllning, ja, faktiskt två gånger i samma tand.

Hade gått med en död tand i käften för länge, så det inflammerade området var stort. Då trodde de att den första rotfyllningen inte blev tillräckligt bra, så den gjordes om. Det hjälpte inte heller. Då opererade de i tandköttet och rensade ut varet. Äntligen blev det bra.

Har nu gått med en död tand i käften i flera år. Det syns inte, men det känns lite på tandemaljen att den inte lever. De andra tänderna blir glatta av tandborstningen, men inte den.

Rotfyllning är en tidsödande procedur. Det gör inte ont, för tanden är ju död och nerven finns inte längre. Vet inte hur mycket jag kostat på min döda tand, men nog är det 10 000 kr. Det kan det vara värt att inte ha en synlig glugg.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by zoegas »

De tar av "locket" på tanden, sen använder små raspar eller filar och gröpar ur den. Sen fyller de med cement och sätter på locket igen. Och det är fan inte roligt. Det gör ju inte ont men det tar tid.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Geta »

Vad jag minns, så är rotfyllning påfrestande.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Lutar år att jag hellre drar tanden i stället för rotfyllning. Man kan inte få problem med en tand som inte finns längre. Låter på er som att det är ganska hemskt att rotfylla. Dessutom, kostnadsfråga just nu.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Geta »

Det är inte hela världen att ha en tandlucka långt bak i munnen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by zoegas »

Ja, så länge det inte är en framtand. Du får tänka på att du är gammal nu.. Det är normalt med luckor :lol:
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Safir »

Det görs i två steg, har jag läst, först borrar de och tar bort pulpan och sätter i bakteriedödande medel och en tillfällig fyllning. Nästa gång tar de bort det tillfälliga och fyller hålet med guttaperka och stänger igen. Man får ha en silikonduk fastsatt runt tanden i munnen under proceduren för att inte bakterier ska hamna i hålet.
Typ.
Finns videos på youtube.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Safir »

På tandläkarspråk heter det rotbehandling.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Uh! Så hemskt det låter! Nej, det blir ingen rotfyllning för mig. Det blir att dra tanden. Då är problemet ur världen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by memphis »

Det blev inget tandläkarbesök igår. De ringde tidigt på morgonen och sa att tandläkaren var sjuk. Fick tid den 6:e december i stället.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är en rotfyllning?

Post by Geta »

Har du besvär från din tand som ska dras, memphis?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply