Bensodiazepiner

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Fantasio wrote: 21 Dec 2023, 16:13
Richard wrote: 21 Dec 2023, 05:51
Fantasio wrote: 20 Dec 2023, 19:14 Här kommer den klassiska frågan, en jag förmodligen ställt förut. Men då kör jag en gång till då. Hur länge håller sig lösa tabletter Stesolid i en burk? Börjar få två fulla burkar.
De håller länge. Dock inte hur länge som helst, när farmor dog hittade jag en burk Valium (samma som Stesolid) från 60-talet, o de funkade inte.

Men lägg de senaste Stesolid du får i en ny burk o använd de äldsta först, så du roterar förrådet. Så gör jag med mina Venlafaxin, som jag har typ 8 paket av.
Tack för svar. Ska börja samla tabletter i en plastpåse och använda dem i burkarna.
Förvara de gärna mörkt, så håller de sig bättre.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12651
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Bensodiazepiner

Post by zoegas »

Sketen flödder funkar bara med folköl.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Geta wrote: 21 Dec 2023, 14:39 Nej, det är det inte.
Ja de är diazepam båda två men Valium är avregistrerat i Sverige..
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Ena burken med överbliven Stesolid börjar bli full, den andra kanske halvfull. Tar bara en på morgonen och tror jag skulle klara mig utan Stesolid helt och hållet. Det känns bra att inte vara beroende av den. Vill ha ett lager att ta av de dagar jag mår dåligt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag tar bara Stesolid en gång om dagen, på morgonen. Det har bara blivit så, att jag tar den överhuvudtaget. Lägger eftermiddags- och nattmedicinen Stesolid i två burkar. Den ena börjar bli full, får lämna in den på apoteket. Det lockar inte att ta ens ordinerad dos, jag vill inte utsätta mig för risken att bli beroende.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bensodiazepiner

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Då får de ju först se till att det finns lämpliga individuella alternativ till benso. Lätt för dem att läsa några papper och säga att de här patienterna ska inte ha den här medicinen. Det finns ju inte tillräckligt med psykoterapi så då blir det benso man får använda.
Fast de vill kanske att ångestpatienter ska proppas fulla med neuroleptika i stället, som sänker dopaminet och gör dem deprimerade ... och då lägger man till antidepressiva, för depression kan ju aldrig bero på läkemedelsbiverkningar. Nejdå!

:evil:
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Tar dom bort min benzo kommer jag att gå bärsärk igen.

Bensodiazepiner kostar ju inget. Man kan alltså knappt tjäna pengar på det. Givetvis ska nya dyra preparat användas så att det blir mer pengar till läkemedelsbolagen. Allt som fungerar lite för bra blir "narkotikaklassat" och förbjudet, de får se till att bara göra nya läkemedel som bara hjälper lite grann, annars behöver man ju inte forska fram nya!

Enligt WHO kan dom inte avregistrera diazepam, lorazepam och klonazepam.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Bensodiazepiner

Post by Inwatto »

https://www.youtube.com/shorts/ly82xVdevAA?feature=share

Det här låter inte bra att benzo gör att man inte sover ordentligt och att man därför riskerar demens på grund av hjärnskador.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bensodiazepiner

Post by Geta »

Har hört en teori om att demens beror på depression.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Bensodiazepiner

Post by yrväder »

Det är en ond cirkel det här med dopamin man blir deprimerad av åtstramningar dagligen. Man har nog inga större mängder av dopamin när man har neuroleptika.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Inwatto wrote: 21 Feb 2024, 16:45 https://www.youtube.com/shorts/ly82xVdevAA?feature=share

Det här låter inte bra att benzo gör att man inte sover ordentligt och att man därför riskerar demens på grund av hjärnskador.
En youtubevideo baserad på en läkares(?) åsikt känns inte så pålitlig.
Jag sover då bra. Utan benzo skulle jag inte sova pga ångest men det bryr sig antagligen inte den där läkaren om ...
Post Reply