Banned på ett forum pga spammer

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Banned på ett forum pga spammer

Post by Zoidar »

Detta skrev de till mig på forumet. Tips vad jag ska göra?

"I have been told the original IP you provided is still part of a VPN and it was being used by a major spammer so we cannot unblock it."

Hjälper det att återställa till fabriksinställning?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Zoidar »

Jag tryckte på en länk häromdagen på messenger. Kan det har installerats något på mobilen? Kört antivirus. Det hittar inget. 🤷‍♂️
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by zoegas »

Man kan använda gratis vpn tjänster som https://www.hidemyass.com/sv-se/proxy där man stoppar i adressen som sökes. Det går smidigare med egen vpn tjänst, men om det bara är för en sajt så..

Jag tycker det låter konstigt det de sagt till dig. Kanske vill de inte ha dig där?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Zoidar »

Jag lyckas inte logga in via hidemyass till forumet. Annars var det en bra idé.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by zoegas »

Det finns fler liknande sätt. Googla "proxy"
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Zoidar »

Kan det inte va någon som använder min ip till att spamma?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Inwatto »

Zoidar wrote: 26 Nov 2022, 20:36 Kan det inte va någon som använder min ip till att spamma?
Den ip du har nu har någon annan haft tidigare och använt för att spamma. Prova att byta ip-adress. På min iPhone stängde jag av Wifi (för jag surfar på Wifi här hemma) och sedan gick jag över till Flygläge. När jag sedan gick tillbaka till vanligt läge, fick jag en ny ipadress till min telefon.

Du kan kolla din enhets ip-adress genom att Googla "What´s my ip". Ändrar den sig inte av att du aktiverar Flygläge, så vet jag inte hur du ska få en ny adress. Kan hjälpa genom att stänga av telefonen helt någon minut så att någon annan får din adress och du får en ny.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Zoidar »

Hm min ip tycks ändras när jag slår på flygplansläge, men ändå är min ip banned på forumet. Fattar ingenting.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Inwatto »

Jag har inte studerat hur ip-banning går till, men de använder kanske kakor också för att se till att ingen ip-bannad person slinker in? Hur man tömmer cachen i en telefon vet jag inte. Det beror nog på telefon och vilken browser man har.

Skulle tro att ditt användarnamn är bannat. Någon moderator måste lyfta bannen. Det vill de tydligen inte om jag fattat ovanstående rätt. Trist.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 26 Nov 2022, 21:33 Jag har inte studerat hur ip-banning går till, men de använder kanske kakor också för att se till att ingen ip-bannad person slinker in? Hur man tömmer cachen i en telefon vet jag inte. Det beror nog på telefon och vilken browser man har.

Skulle tro att ditt användarnamn är bannat. Någon moderator måste lyfta bannen. Det vill de tydligen inte om jag fattat ovanstående rätt. Trist.
Nej, mitt användarnamn är inte bannat. Kommer in med VPN. Testade en gratis VPN där man måste kolla på x-antal reklamfilmer för att få x-antal minuter VPN. Tor browser funkar också, men det är segt som tuggummi. Men åtminstone funkar det.
Last edited by Zoidar on 26 Nov 2022, 22:00, edited 1 time in total.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Inwatto »

Bra att du hittat åtminstone ett sätt att komma in på önskat forum! :D
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Banned på ett forum pga spammer

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 26 Nov 2022, 21:56 Bra att du hittat åtminstone ett sätt att komma in på önskat forum! :D
Ja, hehe! :D
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply