meditation och psyk mediciner

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Isak

meditation och psyk mediciner

Post by Isak »

hej,
är det någong som har erfarenhet av meditation och vilka psyk mediciner man tar?
mvh
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36860
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Geta »

Ja, på 1980-talet gick jag kurser i zenmeditation och kristen djupmeditation
som är släkt med det. Läkaren i psykiatrin som jag hade då, avrådde mig från
att meditera. Men jag tycker att jag har haft nytta av det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Isak

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Isak »

Ja, jag tror också meditation är nyttigt
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Zoidar »

Min nya läkare sa att med min sjukdom är inte österländsk religion så klokt att syssla med.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Isak

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Isak »

hej, då är det två läkare som avråder meditation, i alla fall den religion jag är intresserad av är det centralt med meditation
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: meditation och psyk mediciner

Post by amandara »

När jag känner att jag har mycket starka känslor som virvlar, tankar och PTSD så mediterar jag inte. Då är meditation att öppna kanalerna för saker som är för jobbiga för mig att hantera. Då kan en bli galen. Så då.är det locket på. En får lära känna sig själv och parera.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36860
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Geta »

Zoidar wrote: 29 Nov 2022, 20:53 Min nya läkare sa att med min sjukdom är inte österländsk religion så klokt att syssla med.
Jag växlade in på kristen djupmeditation. Gick en helgkurs på Hjo folkhögskola-
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Zoidar »

Geta wrote: 30 Nov 2022, 11:38 Jag växlade in på kristen djupmeditation. Gick en helgkurs på Hjo folkhögskola-
Ok! Känner inte till så mycket om det. Hur går det till?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36860
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Geta »

Man koncentrerar sig på något kristet ämne i meditationen. Alltså man
tänker alltså inte på tomhet som i österländsk meditation.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Zoidar »

Geta wrote: 30 Nov 2022, 12:52 Man koncentrerar sig på något kristet ämne i meditationen. Alltså man
tänker alltså inte på tomhet som i österländsk meditation.
Ok! Tror jag förstår.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: meditation och psyk mediciner

Post by amandara »

Aha.
Isak

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Isak »

hej, jag menade väl i synnerhet vilka psyk. mediciner man tog och hur pass öppet sinnet var.
jag kan tänka mig om man inte är alldeles för över-medicinerad så kan man meditera oavsett vad.
så i alla fall, känner mig över-medicinerad och under-medicinerad, inte i skick, men läkarna är envisa, men tror jag kan uppnå meditation, men mitt sinne före alla fel medicinering var nog mer mottaglig/öppet för meditation.
roligt att nån fick nytta av min tråd.
Post Reply