meditation och psyk mediciner

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13127
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: meditation och psyk mediciner

Post by amandara »

Mediciner är väl en sak. Som kan stabilisera oss.
Isak

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Isak »

en del får rätt mediciner. jag får trotsa alla odds och meditera med vad jag har.
Klangen

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Klangen »

Det är farligt att meditera med psykos för det går ut på att acceptera sin upplevser mycket.. Vid schizofreni kan det innebära att man får svåra psykoser.
Isak

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Isak »

jag tror meditation är bättre än anti-psykotisk mediciner-
Isak

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Isak »

det skulle ha varit en punkt. inte ett streck. och det är väl ungefär mina tankar om tråden.
jag är inne i religion inte kemisk-lobotomi.
sorry, och nej det är ingen som kan hjälpa min övermedicinering eller undermedicinering.
jag är inne i religion inte kemisk-lobotomi.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Nobel »

Tror inte meditation är farligt för den typen av schizofreni jag lever med. Medicinerna verkar skydda bra mot nya skov. Det är nog ingen bra idé att sluta med medicinerna...
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Leakim97 »

Utan antipsykotisk medicinering blir den som bär sjukdomen schizofreni oftast psykotisk igen förr eller senare
Klangen

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Klangen »

Rent specifikt så är det kundalini yoga som är farligt vid meditation.. både Swesanne och Zoidar har utvecklat symptom när dom sysslat med detta..

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8380174/
Meditation is regarded as a self-regulation approach to manage emotions. Meditation has a beneficial effect on mental health. Different kinds of meditation are practiced in many religions and cultures for the general wellbeing of an individual. However, meditation-related experiences and negative effects of meditation are not uncommon. Meditation-induced psychosis has been reported in the past. Here, we present a case of a 33-year-old male patient who developed acute and transient psychosis twice after meditation and discuss the role of meditation as a precipitating factor to psychosis.

Hur som helst kan du söka på meditation och psykos och det kommer upp en massa träffar från forskningsdatabaser.
klangen

Re: meditation och psyk mediciner

Post by klangen »

Go fuck urself nobel
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21857
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: meditation och psyk mediciner

Post by MsTibbs »

Meditation är hemskt. Har aldrig varit så rastlös som under meditation i kyrkan!
In a world where you can be anything, be kind.
Klangen

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Klangen »

Meditation går ut på att man ska sitta med sig själv och att inte sträva efter mer. Det är en tacksamhetsövning som bygger på att man sansar sina begär.

Man låter uppmärksamheten göra vad den vill och det ända du ska göra är att stå ut. Till slut så släpper dom negativa känslorna och en person som mediterat mycket får inte behov på samma sätt.. Munkarna som började med meditation levde inte med mycket och dom lär sig genom meditationen att vara nöjda med det dom har.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: meditation och psyk mediciner

Post by memphis »

Det finns olika sorters meditation. Svårast är nog att "tömma sinnet". Man kan börja med en minut eller bara sekunder, och successivt öka tiden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply