meditation och psyk mediciner

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Klangen

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Klangen »

Det där är bullshit påhittat av "moderna västerländska" bluffmakare..

Det är extremt ovanligt att uppleva det som österländsk tradition menar som "non-conceptual knowing".. Handlar nog om 10 + år i meditativ tradition..

Du kan ju prova få tyst på ditt huvud om du vill, egentligen är det väldigt enkelt, fokusera uppmärksamheten utåt.
Klangen

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Klangen »

Nåväl, skämt åsido, ska man blanda sig i vad meditation är så borde man har haft lärare eller varit framgångsrik med det.

Det finns forskning på vad meditation gör. När vi inte gör något så får vi tankar från vårt "default mode network" som talar om för oss olika saker som har att göra med empati, jaget och sånt. Det som händer när vi tillåter oss att träna att bara vara med denna känsla är att vi lär oss snällhet mot andra människor och fördjupad meditation.

Meditation betyder egentligen att sväva och att man inte "vidrör" söker med sitt sinne, att man tillåter tankar och känslor vara precis som dom är.
Det som händer när man övar meditation är att hjärnan tränas och blir bättre på att läsa förlopp.

Dessvärre så kommer alla känslor som vi bär på som gör oss till "sämre" människor fram. Saker som vi inte är medvetna om som orsakar oss lidande.
Att mediterar betyder att bli medveten om vad som är gott och vad som gör väl..

Men lyssna inte på mig, jag är den mest sadistiska ni har här på forumet och jag mediterar.. Det måste ju va mig det är fel på!
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: meditation och psyk mediciner

Post by MsTibbs »

Jag har ADHD det är väl därför…
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Geta »

Jag tycker inte att det kommer fram något farligt, när jag mediterar.
Har gått i mångårig psykoterapi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klangen

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Klangen »

Det finns en jättebra grupp på youtube som vänder sig till folk med ADHD där dom sysslar mycket med meditation.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: meditation och psyk mediciner

Post by MsTibbs »

Jag har inga otäcka upplevelser, men tycker det är tråkigt. Däremot kan jag ”meditera” medelst promenad i skogen eller bön.
In a world where you can be anything, be kind.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Safir »

MsTibbs wrote: 08 Dec 2022, 16:32 Jag har ADHD det är väl därför…
Jag har ADD och kan inte meditera, kan inte tänka på ingenting. Några gånger har jag somnat, tror jag. Har inte tålamod till att bara vara, som man ska i meditation.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12919
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: meditation och psyk mediciner

Post by amandara »

Jag har rätt lätt för att meditera och spänna av.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21145
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: meditation och psyk mediciner

Post by MsTibbs »

Safir wrote: 08 Dec 2022, 19:19
MsTibbs wrote: 08 Dec 2022, 16:32 Jag har ADHD det är väl därför…
Jag har ADD och kan inte meditera, kan inte tänka på ingenting. Några gånger har jag somnat, tror jag. Har inte tålamod till att bara vara, som man ska i meditation.
Samma här. Jag slappnar av när jag typ läser en bok och kan gå in i nått konkret.
In a world where you can be anything, be kind.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12919
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: meditation och psyk mediciner

Post by amandara »

amandara wrote: 08 Dec 2022, 19:21 Jag har rätt lätt för att meditera och spänna av.
Det hindrar inte PTSD.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: meditation och psyk mediciner

Post by Geta »

Är det inte så att personer med ADHD inte klarar att ha tråkigt och göra
ingenting?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12919
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: meditation och psyk mediciner

Post by amandara »

Might so be. Den enda med ADHD som jag känner närmare är pedofil. Jag har sett honom genom årtionden. Ondskan har hos honom kommit i skov. Tveksam till om meditation skulle funka för honom. En förbannad själ. Men inte destomindre livs levande.
Post Reply