Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36597
Joined: 10 May 2021, 16:52

Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by Geta »

Det handlar om ungdomar med NPF-diagnoser.

https://www.gp.se/debatt/kriminaliteten ... 1.86742459
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by Cosmos »

Alltid detta om hur stressande det är med betyg från sjätte klass och att man därför inte kan leverera. Jag började få betyg i andra klass och detta gjorde mig inte mer stressad än utan betyg. Dessa kan ju säga hur man ligger kunskapsmässigt och hur flitig man är. Att det är skolans uppgift att göra barn tryggare och bättre är ett stort tankefel. Det allra bästa för ett barn är att ha ett tryggt hem där man möter både kärlek och intresse för hur det går i skolan.

En annan felaktig teori är att alla presterar likadant om man slipar ner skolan till en kuslig öken av kravlöshet. Lika möjligheter men olika utfall har inget med ojämlikhet att göra. Alla är individer som presterar olika och därför måste man förstå vad som driver barn och ungdomar. Då måste man se till hemsituationen. Själv hade jag ingen bra hemmiljö men presterade hyfsat ändå. Kände mig aldrig stressad i skolan, det gjorde jag på fritiden.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36597
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by Geta »

Vad jag minns så fick vi betyg från första klass. Inte blev jag stressad av det.
Inte heller jämförde vi betygen med varandra. Nu hade jag lätt för mig i
skolan och behövde knappt anstränga mig. Det var bara kul.
Jag tror snarare att det är något fel på pedagogiken idag. Det experimenteras
så mycket.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8153
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by Richard »

Jag läste (lyssnade) boken "Tills alla dör" av Expressenreportern Diamant Salihu, som handlar om kriget mellan "Shottaz" o "Dödspatrullen" i Rinkeby/Tensta-området (alltså de som håller på o skjuta ihjäl varandra hela tiden). I boken intervjuas Makelele, "Makkan", o han har asperger. Skulle gissa att de flesta av hans polare/fiender också har någon diagnos typ ADHD.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36597
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by Geta »

Idag såg jag en affisch på stan med Johan Pehrson för Liberalerna. Det stod:
"Den som klarar skolan kastar inte sten på polisen"
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by Cosmos »

Åh nej! Att man aldrig kan förstå att det ena inte nödvändighetsvis leder till det andra? Min uppfattning är att Sverige inte har klarat eller klarar den omfattande invandring som har varit i 25 år. Titta hur det ser ut nu i Stockholm men även i Uppsala och Sundsvall. Något sådant har aldrig förekommit men har exploderat numer i områden som Husby, Tensta, Rinkeby och Gottsunda i Uppsala. Alla med överlag invandrartäta förorter med stora sociala och kriminella problem. Att man misslyckas i skolan är förmodligen en del i allt detta. "Experter" vill inte nämna odjuret med sitt rätta namn.

Skulle vi haft en invandring i samma omfattning som i våra grannländer skulle detta inte detta eskalerat på detta vidriga sätt. Nu sitter vi i skiten och fungerar på samma sätt som i stora dysfunktionella länder i det man kallar för MENA. (Middle east och north africa).
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36597
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by Geta »

Men svenskarna känner sig goda med den stora invandringen.
Sverige är en humanitär stormakt. Vi bygger inga murar som
Löfven sa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13068
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by amandara »

Så länge en inte bor mitt i.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36305
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by memphis »

Jag tror inte att det är något annat än pengar som ligger bakom gängkrininalitet. Hur mycket blir en ung man erbjuden för att döda någon? Antagligen höga summor. Om han inte åker fast förstås.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13068
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by amandara »

Jag tror att det handlar om att de dras in när hjärnan är omogen. Vilket den lär vara till 25 nåt. Impulsivitet inget konsekvenstänk aura.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36305
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by memphis »

Ja. Gängen utnyttjar att de unga inte kan överblicka konsekvenserna.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13068
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Skolmisslyckanden bakom kriminalitet (GP)

Post by amandara »

Ja. Och pengar, synbar framgång och flash.
Post Reply