Försäkring

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Försäkring

Post by Santina »

Är det nån som fått ut nåt på nån försäkring med anledning av schizofrenin?
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Försäkring

Post by Santina »

Jag anmälde ett försäkringsfall idag, men insåg nu att jag bara har olycksfallsförsäkring och inte sjuk-och olycksfallsförsäkring. Det var ju synd.. Jag hade ju visserligen ändå inte fått behålla pengarna då jag har skuldsanering, men det hade ju varit bra att betala in lite till Kronofogden också.

Kan man teckna en sjukförsäkring ifall man skulle få en psykos igen?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Försäkring

Post by Geta »

Jag hade bara en livförsäkring som upphörde, när jag fyllde 50 år.
Fick då ut 20 000 kr.
Om man jobbar får man väl inte ut något för schizofreni?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Försäkring

Post by Santina »

Geta wrote: 02 Dec 2022, 11:05 Jag hade bara en livförsäkring som upphörde, när jag fyllde 50 år.
Fick då ut 20 000 kr.
Om man jobbar får man väl inte ut något för schizofreni?
Varför skulle det vara så att man inte får ut nåt om man jobbar? Tänkte annars att det är större chans att få ut om man jobbar eftersom man då har inkomstbortfall.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Försäkring

Post by Geta »

Klangen som har fått ut så mycket på sin barnförsäkring, har inte jobbat en dag.
Om det visar sig att man kan jobba, får man inte ut något på försäkring.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Försäkring

Post by Krokus »

Santina wrote: 01 Dec 2022, 22:30 Kan man teckna en sjukförsäkring ifall man skulle få en psykos igen?
Tror tyvärr inte det. Jag har också enbart olycksfallsförsäkring.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Försäkring

Post by Geta »

Man måste vara fullt frisk för att ta sjukförsäkring.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Försäkring

Post by Santina »

Jag skaffade en sjuk- och olycksfallsförsäkring nu ändå hos Sensor. Ska säga upp olycksfallsförsäkringen jag har. Jag får förstås inte ut nåt med anledning av schizofrenin, men hoppas kunna få ut nåt om jag drabbas av cancer iaf.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Försäkring

Post by Safir »

Santina wrote: 05 Dec 2022, 15:15 Jag skaffade en sjuk- och olycksfallsförsäkring nu ändå hos Sensor. Ska säga upp olycksfallsförsäkringen jag har. Jag får förstås inte ut nåt med anledning av schizofrenin, men hoppas kunna få ut nåt om jag drabbas av cancer iaf.
Jag har två försäkringar för enbart cancer. Om jag tog en vanlig sjukförsäkring och blev sjuk i nåt annat så skulle säkert försäkringsbolaget hitta nåt kryphål för att slippa betala mig nåt, så har valt endast cancerförsäkringar och så en olycksfallsförsäkring.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Försäkring

Post by Geta »

Har aldrig hört talas om cancerförsäkring.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Försäkring

Post by Krokus »

Safir,

Intressant! Ska googla.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Försäkring

Post by Safir »

Geta wrote: 05 Dec 2022, 17:26 Har aldrig hört talas om cancerförsäkring.
De gjorde mycket reklam för typ 10 år sen, AIG heter bolaget jag har. Det är Kvinnlig cancerförsäkring, som gäller om man får cancer i bröst eller ”därnere”, sen la jag till Cancerförsäkring Extra, som gäller om man får cancer nån annanstans.
Post Reply