Sjukersättning och kvällskurser

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18401
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Krokus »

Tidigare idag ringde en annan kvinna på Försäkringskassan till mig. Hon sa att jag får gå en keramikkurs eller liknande, så länge den inte är längre än 5h/vecka. Bra! :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36594
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Geta »

Det var det jag visste. En keramikkurs är högst 2-3 timmar per gång
och vecka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 09 Dec 2022, 20:52 Tidigare idag ringde en annan kvinna på Försäkringskassan till mig. Hon sa att jag får gå en keramikkurs eller liknande, så länge den inte är längre än 5h/vecka. Bra! :)
Toppen ju!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18401
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Krokus »

Nu har jag anmält mig till en kurs, den är på fyra veckor och handlar om djurskötsel. 🤠
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8153
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Richard »

Jag vill också engagera mig i nått...?

Har gått med i ett parti här i stan o var med på årsstämman, men vad tråkigt det var... :roll: Jag har gått några kurser hos ABF, t.ex. HLR- o hemberedskap. Men sen vet jag inte hur mycket jag klarar av, innan stressen o ångesten smyger sig på? Att börja på nått o sen hoppa av känns alltid som ett jättemisslyckande för mig.

Jag ska dock få hålla några "kurser", bl.a. om hemberedskap vid strömavbrott o jag har några gemensamma övningar som jag kommit på. Men det är ju endast för de på Spiran, men det känns bra att kunna öva på att hålla i någonting, tala inför folk o liknande.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36594
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Geta »

Jag misstänker också att det är urtråkigt att vara med i ett parti.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18401
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Krokus »

Än så länge har jag ägnat 3h åt kursen denna vecka. Är nästan klar, ska bara renskriva och skicka in inlämningsuppgifterna.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 12 Apr 2023, 13:45 Än så länge har jag ägnat 3h åt kursen denna vecka. Är nästan klar, ska bara renskriva och skicka in inlämningsuppgifterna.
Kul du är igång! 🚂
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8153
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Richard »

Jag påbörjade ett experiment. Jag tänkte se om ChatGTP; https://chat.openai.com/chat kan skriva en C-uppsats. O jag började experimentera genom att ställa frågor. Valde temat UV-ljus" (tvingar ingen att läsa igenom det om ni inte vill lära er lite om det). Men det blir mycket upprepningar av språket. Samt är den inte akademiskt skriven. O det finns inga källhänvisningar.

Har hittills fått ihop 8 sidor; https://pdfhost.io/v/Gy2PxJ1oN_Ultraviolett_strlning
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36594
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Geta »

Lärare befarar nu att elever inte kommer att lära sig att läsa och
skriva med dessa robotar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18401
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Krokus »

Kan barn idag skriva med vanlig blyertspenna?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Safir »

De som fått sjukersättning innan 2008 får väl jobba eller plugga hur mycket de vill, fk räknar bort inkomsten från sjukersättningen.
Jag skulle gärna gå en kurs nån gång i veckan eller på distans men har fått veta av fk att då måste jag lägga sjukersättningen vilande och söka CSN. Precis som om man får 100% CSN för 2-3 timmars studier/vecka ... :problem:
Post Reply